LawOnTheWeb_MainPic הסתבכת בפלילים
LawOnTheWeb_MainPic הסתבכת בפלילים
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-8044023

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    הסתבכת במתן שוחד? כיצד עליך לפעול

    עבירת שוחד היא עבירה פלילית חמורה ביותר. החוק אוסר הן לקבל שוחד והן לתת שוחד. למי בדיוק אסור לקבל/לתת שוחד? מהו העונש הצפוי למי שקיבל או נתן שוחד? וכיצד ניתן להתגונן מפני אישום בעבירת שוחד?

    הסתבכת במתן שוחד? כיצד עליך לפעול

    תוכן עניינים

    עבירת השוחד

    עבירות שוחד הן עבירות השחיתות החמורות ביותר מבין עבירות השחיתות. קבלת שוחד מעוותת את מבנה השלטון ופוגעת פגיעה אנושה באמון הציבור במערכת. משום כך, החוק [סעיף 290 לחוק העונשין] קובע לה עונש חמור במיוחד:

    "עובד הציבור הלוקח שוחד בעד פעולה הקשורה בתפקידו, דינו – מאסר עשר שנים או קנס שהוא אחד מאלה, הגבוה מביניהם:
    (1) פי חמישה מהקנס האמור בסעיף 61(א)(4), ואם נעברה העבירה על ידי תאגיד – פי עשרה מהקנס האמור בסעיף 61(א)(4);
    (2) פי ארבעה משווי טובת ההנאה שהשיג או שהתכוון להשיג על ידי העבירה"

    נותן השוחד אף הוא מהווה חלק מן העבירה, ומשום כך גם הוא נענש בחומרה:

    "נותן שוחד לעובד הציבור כהגדרתו בסעיף 290(ב) בעד פעולה הקשורה בתפקידו, דינו – מאסר שבע שנים או קנס כאמור בסעיף 290(א).

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      עבירת השוחד חלה רק על עובד ציבור

      רק לעובד ציבור אסור לקחת שוחד, ורק עבור עובד ציבור אסור לתת שוחד. עם זאת, הגדרת עובד ציבור הינה הגדרה רחבה, אשר כוללת לא רק נבחרי ציבור, אלא גם פקידים בשירות הציבורי. כך, למשל, פקיד הממונה על מכרז ציבורי המקבל שוחד מקבלן כדי לקדם אותו במכרז, עובר בעבירת קבלת שוחד, והקבלן עובר בעבירת מתן שוחד.

      יתירה מכך, בית המשפט קבע כי מאבטח של משרד ממשלתי אף הוא נחשב עובד ציבור לעניין עבירת השוחד. בפסק דין ברק כהן נ' מדינת ישראל (דנ"פ 10987/07) הורשע בעבירת שוחד מאבטח בלשכת האוכלוסין שלקח שוחד מאנשים על מנת להכניסם ללא תור אל הלשכה.

      עם זאת, כמובן שעונשו של חבר כנסת הנוטל שוחד חמור בהרבה מעונשו של מאבטח זוטר. כגודל התפקיד כך גודל מידת הזהירות הנדרשת מנושאו.

      "ככל שעובד המדינה נושא משרה רמה יותר, שיש עימה אמון רב יותר וסמכויות חזקות יותר, כך יש מקום לדרוש ממנו שיקפיד יותר במילוי תפקידו על טוהר המידות ועל התנהגות הולמת" (עש"מ 4123/95 אור נ' מדינת ישראל, פ"ד מט(5) 189, 191)

      כיצד בית המשפט קובע את עונשו של הנאשם בעבירת שוחד?

      העונשים הקבועים בחוק הם כמובן עונשי המקסימום. בפועל, בהרבה מקרים בית המשפט גוזר עונשים נמוכים בהרבה. בית המשפט מביא בחשבון שיקולים רבים לפני שהוא מחליט על גובה וסוג העונש. בין השאר, ניתן משקל להודאתו של הנאשם, למידת חרטתו ולעברו הפלילי. ככל שהנאשם מתוודה ומשתף פעולה יותר, ככל שהוא מתחרט באופן כנה יותר וככל שעברו הפלילי נקי יותר, כך ייטה השופט להקל בעונשו.

      עם זאת, ולמרות כל הטעמים להקל, ישנו אינטרס ציבורי להחמיר בעונשו של מקבל או נותן השוחד למען יצירת הרתעה. בכמה פסקי דין עמדו השופטים על כך שיש לגזור עונש מאסר בפועל על עבירת השוחד. גזר הדין, אפוא, מתקבל על ידי איזון בין האינטרס הציבורי להרתיע אנשים מעבירת השוחד, לבין האינטרס להקל בעונשו של נאשם נורמטיבי.

      "אדוני השופט, לא מדובר בשוחד, אלא בהלוואה לחבר!"

      טענה זו, שבכותרת, הינה טענת ההגנה העיקרית של נאשם בעבירת השוחד. כאשר אדם נאשם בשוחד, מן הסתם הוא איננו יכול להכחיש את עצם העברת הכספים או טובות ההנאה. המשטרה איננה מגישה כתב אישום מבלי שיש לה הוכחות לכך. משום כך, טענת ההגנה העיקרית היא ביחס לכוונתו של הנותן או של המקבל. הנאשם יטען כי לא התכוון לתת/לקבל את הכסף למטרת שוחד, אלא אך ורק בתור מתנה או הלוואה חבֵרית.

      עוד יש לומר כי עבירת השוחד דורשת יסוד נפשי של כוונה פלילית ועל התביעה להוכיח את הקשר הסיבתי בין המתת לבין התפקיד. במילים אחרות – צריך שה"הלוואה״ או המתת יינתנו בתמורה להענקת השירות.

      *המופיע באתר הסתבכת בפלילים LawOnTheWeb אינו מחליף ייעוץ במשרד עורכי דין, ואינו מתיימר להיות מדויק, מעודכן או מקיף. העושה שימוש באתר עושה זאת באחריותו הבלעדית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8044023 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף