LawOnTheWeb_MainPic הסתבכת בפלילים
LawOnTheWeb_MainPic הסתבכת בפלילים
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-8044023

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    מהו הסדר טיעון במשפט הפלילי?

    הסדר טיעון הוא מונח המתאר מגוון רחב של מערכות יחסים שעשויות להתרחש בין המשתתפים בהליך פלילי. כחלק מתהליך השגת הסדר טיעון נערכים בין היתר שיחות גישוש ראשוניות, משא ומתן וכתיבת הסכמים מחייבים. אין הגדרה אחת מוסכמת וכוללת להסדר טיעון, אולם מדובר באחד הכלים החשובים ביותר במשפט הפלילי.

    מהו הסדר טיעון במשפט הפלילי?

    הנחיות פרקליט המדינה קובעות כי ההסדר הוא הסכם בין התביעה לבין הנאשם או בא כוחו, באשר לסעיפי האישום, הפרטים המופיעים בכתב האישום המוגש לבית המשפט או פרטים בדבר העונש שיוטל על הנאשם.

    תוכן עניינים

    הנחיות הפרקליט גם מתייחסות להסדר כמסמך הקובע כל נושא אחר הקשור בתוצאות המשפט.

    בנוסף, יש מקרים בהם בתי המשפט מגדירים הסדר טיעון בתור הסכם מחייב בין התביעה להגנה שלפיו הנאשם מודה באשמה בתמורה לכך שהתובע יפעל בצורה מסוימת או לחילופין יימנע מפעולה מסוימת.

    התחייבות התביעה מסווגות לפי סעיפי האישום, העונש והעובדות.

    היתרונות והחסרונות של שימוש בהסדר טיעון

    כפי שניתן לראות, הסדר טיעון הוא נושא מורכב המחייב התייעצות ומעורבות של אנשי מקצוע המכירים את התחום.

    יש גם שורה ארוכה של יתרונות וחסרונות הנגזרים מתוך אופי הסדר הטיעון והשימוש בו מול הערכאות השונות של בתי המשפט.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      השימוש בהסדרי טיעון מעלה בראש ובראשונה חשש בנוגע לזכויות הנאשמים ובנוגע לפגיעה בעקרונות היסוד של ההליך הפלילי.

      הסדר טיעון עלול להיחתם בניגוד לאינטרס הציבורי ותוך הפרה חמורה של האתיקה המשפטית. הביקורת על הסדרי טיעון מתייחסת לכך שמי שמשתמש בהם מניח שרוב הנאשמים אכן אשמים, ושתיקים רבים הם חסרי ערך לדיון בין כתלי בית המשפט.

      ברמה המעשית, הסדר טיעון מחייב את הנאשם לוותר על זכויות היסוד שלו במהלך משפט פלילי. הוא עשוי לוותר על החיסיון מפני הפללה עצמית, על הזכות להתעמת עם הטוענים נגדו ועל הזכות לחקור אותם בחקירה נגדית.

      בארצות הברית חתימה על הסדר טיעון משמעותה ויתור על הזכות למשפט בפני מושבעים. למרות שבישראל הדוגמא הזו אינה רלוונטית, היא בהחלט מלמדת על מורכבות הנושא והרגישות של שימוש בהסדרי טיעון במשפט פלילי.

      הסדרי טיעון מעלים חשש להרשעת אנשים חפים מפשע בעבירות שלא ביצעו. רוב הנאשמים מתעניינים באפשרות של הסדר טיעון במידה והם באמת ביצעו את העבירות, אך יש גם כאלה החוששים מהשלכות המשפט ולכן מעדיפים לוותר על חלק מהזכויות שלהם לטובת עונש קבוע מראש.

      ישנו גם חשש מפני לחץ בלתי הולם של סניגורים או חשיפת פרטים אישיים שלא עולים בקנה אחד עם האינטרס של הנאשם. הסדרי טיעון המנוהלים בצורה לא מקצועית עלולים לפגוע בעיקרון השוויון בפני החוק ובתחושת הצדק של נאשמים. עם זאת, ללא הסדרי טיעון הייתה מערכת המשפט הפלילי קורסת. להסדרי טיעון יש הצדקה רעיונית כחלק משיטת המשפט ובעיקר לאור העומס על בתי המשפט ועל התובעים.

      מעורבות עורך דין בניסוח הסדרי טיעון

      אף נאשם לא יכול לוותר על מעורבות של עורך דין במהלך ניסוח הסדרי טיעון. עורך דין הוא הגורם הרלוונטי והאובייקטיבי היחיד העומד לרשות הנאשם. עורך דין יכול למנוע עונשים בלתי צפויים ולהבטיח שהאינטרס של הנאשם נשמר לכל אורך ההסדר. עורך דין פלילי צריך להכיר פסקי דין תקדימיים, הסדרי טיעון קודמים וטיעונים התומכים בעמדתו של הלקוח. המקצועיות של עורך הדין נמדדת לפי אופי הסדר הטיעון וההגנה שהוא מעניק.

      לסיכום, הסדר טיעון מאפשר להימנע מניהול משפט ארוך והוא חוסך זמן ועלויות. במסגרת ההסדר מסכים הנאשם להודות באשמה מסוימת בתמורה לטווח ענישה מצומצם.

      *המופיע באתר הסתבכת בפלילים LawOnTheWeb אינו מחליף ייעוץ במשרד עורכי דין, ואינו מתיימר להיות מדויק, מעודכן או מקיף. העושה שימוש באתר עושה זאת באחריותו הבלעדית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8044023 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף