LawOnTheWeb_MainPic הסתבכת בפלילים
LawOnTheWeb_MainPic הסתבכת בפלילים
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-8044023

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    מה השיקולים לעיכוב הליכים

    'בקשה לעיכוב הליכים פלילי' היא אחת מהדרכים של נאשם להתגונן מפני כתב אישום שהוגש כנגדו. הבקשה מוגשת ליועץ המשפטי לממשלה, שבסמכותו להורות על עיכוב כל ההליכים בתיק. 

    מה משמעות זימון לחקירה במשטרה?

    בסקירה זו נסביר מהם השיקולים העומדים בפני היועץ בבואו להחליט האם לעכב את ההליכים.

    תוכן עניינים

    עיכוב הליכים פליליים – מהו

    כאשר מוגש כתב אישום כנגד אדם, רשאי הנאשם או סנגורו להגיש בקשה לעיכוב הליכים פליליים. הבקשה מוגשת לתובע בתיק, שמעביר את הבקשה לפרקליטות, והפרקליטות מעבירה את חוות דעתה ליועץ המשפטי לממשלה. היועץ המשפטי הוא זה שמחליט בבקשה, ובסמכותו לעצור את כל ההליכים המשפטיים עד להודעה חדשה.

    העיקרון העומד בבסיס סמכות זו של היועץ, הוא הרצון לאפשר ביקורת חוץ-שיפוטית על עצם קיום ההליך המשפטי.

    לעומת השופט שתפקידו העיקרי הוא לשפוט, ולא לבדוק את התועלת שבעצם קיום המשפט, היועץ בודק האם בכלל ראוי לקיים את המשפט בנסיבות הספציפיות של המקרה.

    מה הם השיקולים שעומדים בפני היועץ בבואו לקבל החלטה בבקשה כזו?

    מאמרים פופולריים נוספים:איזוק אלקטרונישיבוש הליכי משפטבעילה אסורה בהסכמה

    שיקול האינטרס הציבורי בעבירות קלות

    בעבירות קלות במיוחד, יתכן מצב שאמנם מבחינת הדין היבש נעברה עבירה ויש לקיים משפט, אך מבחינת האינטרס הציבורי הרחב מוטב לוותר על המשפט.

    דוגמה לכך: לאחר תקופת ה'התנתקות' שיצרה קרע אדיר בעם, הורה היועץ המשפטי לממשלה דאז, מני מזוז, לעכב הליכים פליליים כנגד קטינים ללא עבר פלילי שביצעו עבירות קלות במהלך ההתנתקות. הסיבה: האינטרס הציבורי של הרגעת הרוחות גובר על האינטרס שבהעמדה למשפט.

    דוגמה נוספת: לאחר המחאה החברתית ב-2011, הורה היועץ המשפטי לממשלה, יהודה ווינשטיין, על עיכוב הליכים פליליים כנגד דפני ליף וכמה אנשים נוספים שהואשמו בעבירות קלות הקשורות למחאה. גם במקרה הזה, האינטרס הציבורי גבר על האינטרס שבהעמדה לדין.

    שיקול הפגיעה בצד ג'

    כאשר המשפט עלול לפגוע באנשים אחרים, כגון שהמשפט מקבל סקירה תקשורתית גבוהה והפרסום עלול להזיק לאנשים אחרים, היועץ עשוי להתחשב בכך ולעכב את ההליכים.

    היועץ ישקול את חומרת המעשה ואת התועלת הציבורית מקיום המשפט, ויחליט האם יש לקיים את המשפט למרות הנזק לצד ג' או שבנסיבות כאלה מוטב לוותר על המשפט.

    שיקול נוסף: נסיבות קשות של הנאשם

    ככלל, אין משוא פנים בדין, וגם אדם זקן או חולה יכול להיות נאשם. אך לעיתים היועץ המשפטי לממשלה יכול להתחשב בגיל מופלג או חולי קשה של נאשם.

    כמו כן, כאשר ישנם בני משפחה התלויים בנאשם וקיום המשפט יפגע בהם קשות, עשוי היועץ בנסיבות מסוימות להתחשב בכך.

    שיקולים נוספים הקשורים לנסיבות הנאשם: כאשר עצם קיום ההליכים הפליליים גורם לנאשם נזק רב, הרבה מכפי שראוי להיגרם לו; כאשר העבירה כבר פגעה באחד ממשפחתו של הנאשם; כאשר הנאשם כבר ספג נזק רב בעקבות הליכים וסנקציות שהופעלו נגדו; כאשר חלף זמן רב ונעשה עינוי דין.

    שיקולי תועלת של מערכת התביעה והמשפט

    שיקול נוסף שעשוי להילקח בחשבון, הוא אינטרס המערכת המשפטית ומערכת התביעה. למשל, כאשר יש עומס רב על מערכת התביעה או מערכת המשפט, וקיום ההליכים בתיק זה יפגעו ביכולתם לטפל בתיקים אחרים חשובים יותר.

    במקרים חריגים, קשיים ראייתיים כגון קושי לאתר עידי תביעה, יהוו שיקול אף הם לעיכוב הליכים.

    מאזני האינטרס הציבורי

    השיקולים של היועץ המשפטי לממשלה הינם רבים ומגוונים, והמטרה שלו היא להכריע מהו האינטרס הציבורי במקרה הספציפי הנדון – להמשיך את המשפט או להקפיא אותו.

    התפקיד של היועץ הוא להניח על כפות המאזניים, מחד את התועלת במיצוי הדין עם העבריין, ומאידך את הנזקים הסביבתיים השונים שיכול ליצור ההליך המשפטי – ולהכריע איזה שיקול גובר.

    *המופיע באתר הסתבכת בפלילים LawOnTheWeb אינו מחליף ייעוץ במשרד עורכי דין, ואינו מתיימר להיות מדויק, מעודכן או מקיף. העושה שימוש באתר עושה זאת באחריותו הבלעדית.

    לייעוץ ראשוני חייג 077-8044023 (זמינות 24 שעות)
    פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מידע חשוב נוסף