LawOnTheWeb_MainPic הסתבכת בפלילים
LawOnTheWeb_MainPic הסתבכת בפלילים
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-8044023

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    מה משמעות זימון לחקירה במשטרה?

    רוב האזרחים לא מודעים למשמעות של קבלת זימון לחקירה במשטרה. ברמה העקרונית והמשפטית, מדובר על תהליך שמטרתו בירור וקביעת עובדות. התהליך משמש גם לגביית עדויות, איסוף ראיות וגיבוש כתב אישום.

    מה משמעות זימון לחקירה במשטרה?

    החקירה מבוצעת על ידי שוטרים שעוברים הסמכה מיוחדת והיא נועדה להשיג יעדים שונים. המשטרה מנהלת חקירות בתחומים כמו עבירות פליליות, תאונות דרכים, תאונות עבודה, דליקות ואיתור נעדרים. חקירות בתחום של עבירות פליליות נחשבות למורכבות ביותר בגלל שהן נועדו למניעת פשיעה, גילוי עבירות, איתור עבריינים, מעצר חשודים ואיסוף ראיות לפני העמדה לדין והשגת הרשעה.

    תוכן עניינים

    המשמעות של זימון לחקירה במשטרה היא פסיכולוגית ומעשית. החקירה יכולה להיפתח בעקבות תלונה שהוגשה במשטרה, או ביוזמה של המשטרה עצמה ובמקרים של חשד לביצוע מעשה פלילי או כאשר בוצע מעשה כזה. אדם המקבל זימון לחקירה במשטרה חש חוסר נעימות גם אם הוא חף מפשע. זו אחת התכונות המרכזיות של משמעות הזימון לחקירה ולכן כדאי להתמודד איתה בעזרת עורך דין מקצועי.

    כיצד מתנהלת חקירה במשטרה?

    בהיבט המעשי, היכרות עם האופן בו מתנהלת חקירה במשטרה בהחלט יכולה לעזור להתגבר על עוגמת הנפש ואפילו למנוע העמדה לדין.

    חקירה משטרתית תמיד מתנהלת במגבלות שנקבעו בחוקי המדינה ובתקנות. אזרח המרגיש שזכויותיו לא נשמרות בחדר החקירות רשאי לסרב ולהתייעץ עם עורך דין בכל מקרה של התלבטות. חריגה מהמגבלות שנקבעו בחוקי המדינה עלולה להביא להענשת השוטרים ולאי השגת המטרה שלשמה הוצא הזימון.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      השוטרים העוסקים בחקירות עוברים הכשרה הכוללת צבירת ידע בתחומים כמו דיני ראיות, הפעלת מכשור מדעי, גישות פסיכולוגיות, טקטיקות חקירה וכן הלאה. החקירה יכולה להתבצע באופן מילולי בלבד או יחד עם פוליגרף ומערכות זיהוי פלילי.

      המערכות הנפוצות בחקירה פלילית הן מערכות לאיסוף טביעות אצבע, אלבום עבריינים, קלסתרון ובדיקות ביולוגיות ופיזיקליות. החקירה יכולה להתבצע על ידי שוטר אחד או צוות האחראי על הטיפול במקרה. בנוסף, החוקרים מקבלים הכשרה לגביית עדויות בצורה של תשאול. מטרת התשאול היא להשיג תשובות אמינות ולהשתמש בהן על מנת לגבש כתב אישום.

      החקירה המשטרתית מוסדרת בחוק סדר הדין הפלילי משנת 2002. לפי החוק, חקירת חשוד יכולה להתנהל רק בתחנת המשטרה, למעט מקרים בהם יש צורך עניינים לקיים אותה במקום אחר, בשפת החשוד או בשפה שהחשוד מבין ולרבות שפת הסימנים. כל החקירה צריכה להיות תחת תיעוד חזותי או קולי. במידה והחוקרים מגיעים למסקנה שחקירתו של אדם עלולה להביא להרשעתו הפלילית, הם חייבים להזהירו ולנהל מאותו רקע "חקירה באזהרה".

      חקירת חשוד יכולה להתנהל רק בתחנת המשטרה, למעט מקרים בהם יש צורך עניינים לקיים אותה במקום אחר

      כיצד מסתיימת החקירה?

      המשמעות המשפטית של חקירה משפטית נקבעת לפי האופן שבו היא מסתיימת.

      החקירה יכולה להגיע לסיומה החוקי לאחר שנאספו כל הראיות הדרושות להעמדת החשודים לדין והעברת התיק לבדיקת מגנוני התביעה. החקירה גם יכולה להסתיים בגלל חוסר ראיות, או כאשר החוקרים לא מצליחים לגלות ולחשוף את העבריין.

      חקירות פליליות מסתיימות לעיתים קרובות במצב של חוסר אשמה וגם בשל התיישנות. מעבר לכך, חקירה פלילית בהחלט עשויה להגיע לסיומה בגלל סגירת התיק מחוסר עניין לציבור. הפסקת החקירה כאשר חשוד מסוים נפטר מתבצעת כדי לחסוך משאבי כוח אדם ולרכז מאמצים בזירות רלוונטיות יותר.

      סיום של חקירה משטרתית לא תמיד מעיד על ביטולה המוחלט לצמיתות. חקירה משטרתית שנסגרה עשויה להיפתח מחדש, בעיקר בגלל השתנות הנסיבות. הנסיבות הנפוצות להחלטה על פתיחה מחדש של חקירה הן הופעת עד חדש או גילוי ראיה. גם שינוי מדיניות יכול לגרום לפתיחת חקירה במישור הפלילי ובמישורים אחרים.

      זימון לחקירה במשטרה - שאלות נפוצות

      קיבלתי זימון לחקירה במשטרה – מה חשוב שאעשה?

      ראשית, יש לוודא שאכן מדובר בזימון לחקירה במשטרה. אם ה"זימון" מתבצע בשיחה טלפונית – ייתכן שמדובר במעשה קונדס ול"זימון" אין כל משמעות. לרוב, זימון אמיתי נשלח גם בדואר, ואם אכן מגיע בדואר זימון לחקירה במשטרה, חשוב, עוד בטרם החקירה עצמה, וגם אם אתה בטוח בכך שחקירת המשטרה תסתיים בלא כלום – להיוועץ בעורך דין פלילי, שיש לו ניסיון והוא יכול וצריך להעניק כלים להתנהלות בחקירה, שיגבירו עוד יותר את הסיכוי שהחקירה אכן תסתיים בלא כלום.

      האם חובה להיענות לזימון ולהתייצב לחקירה במשטרה?

      החוק בישראל לא מחייב התייצבות לחקירה במשטרה. עם זאת, אם האדם שזומן לחקירה במשטרה יודע שהוא היה מעורב בנושא שהמשטרה חוקרת, עליו לנמק את חוסר התייצבותו, ואם הנימוק אינו משכנע דיו – עלול להיות מוגש צו של שופט כנגד אותו אדם.

      מה כוללת חקירה במשטרה?

      חקירה במשטרה מתנהלת רק בתחנת משטרה, אלא אם בהתאם למקרה הספציפי יש צורך לבצעה במקום אחר. את החקירה מנהל שוטר אחד או צוות שהטיפול במקרה הוא באחריותו. מכל מקום, החוקרים הם אנשים שעברו הכשרה בניהול חקירות משטרה. החקירה יכולה להתנהל או באופן מילולי גרידא, או בשילוב פוליגרף ומערכות זיהוי פלילי כמו קלסתרון ומערכות לאיסוף טביעות אצבע. החוקרים מבצעים תשאול לנחקר, ועל פי תשובותיו הם מגיעים למסקנה האם יש מקום להגיש נגד הנחקר כתב אישום או לא.

      מהן זכויותיו של נחקר במשטרה במהלך החקירה?

      הזכות המרכזית של נחקר במשטרה במהלך החקירה היא זכות השתיקה. לנחקר יש זכות שלא להשיב על השאלות שהוא נשאל במהלך החקירה, ואף שלא לשתף פעולה כלל עם החוקרים. ואולם, יש לעשות שימוש מושכל בזכות זו, וכל נחקר צריך לחשוב מראש על ההשלכות שיכולות להיווצר כתוצאה משימושו בזכות השתיקה, שכן במקרים מסוימים, שתיקה עשויה לחזק את ראיות התביעה נגד הנחקר.

      *המופיע באתר הסתבכת בפלילים LawOnTheWeb אינו מחליף ייעוץ במשרד עורכי דין, ואינו מתיימר להיות מדויק, מעודכן או מקיף. העושה שימוש באתר עושה זאת באחריותו הבלעדית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8044023 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף