LawOnTheWeb_MainPic הסתבכת בפלילים
LawOnTheWeb_MainPic הסתבכת בפלילים
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-8044023

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    איך אפשר לפעול לסגירת תיק פלילי?

    חוק סדר הדין הפלילי משנת 1982 קובע כיצד אפשר לפעול לסגירת תיק פלילי. זהו הליך מנהלי הננקט במסגרת חקירה משטרתית בעניין חשד לעבירה פלילית.

    איך אפשר לפעול לסגירת תיק פלילי?

    סגירת התיק פירושה הפסקת החקירה בחשד בלבד, מבלי להעמיד את החשוד לדין פלילי. המשמעות של סגירת תיק פלילי אדירה ובאה לידי ביטוי בכל תחומי החיים. השאיפה של חשודים היא לפעול למען סגירת תיק פלילי מוקדם ככל האפשר ועל פי הוראות החוק.

    תוכן עניינים

    הסעיף הרלוונטי בחוק סדר הדין הפלילי קובע כי סגירת תיק פלילי אפשרית משתי סיבות: חוסר ראיות והיעדר עניין לציבור.

    חוסר ראיות הוא מצב בו אין מספיק ראיות קבילות שיכולות להביא להרשעתו של אדם חשוד אם וכאשר יועמד לדין, בעוד היעדר עניין לציבור הוא מצב בו נמצאו ראיות – אך יש נסיבות המצדיקות את הפסקת ההליך הפלילי.

    נסיבות אלו עשויות להיות קשורות לחומרת המעשה, נסיבות אישיות של החשוד, שיקולי כוח אדם של זרועות האכיפה והמדינה וכדומה. הודעה על סגירת תיק פלילי נמסרת לחשוד ולמתלונן תחת מגבלות שונות. החשוד מקבל הודעה על עילת הסגירה והוא רשאי לפנות בבקשה לשינויה, בעוד המתלונן רשאי על פי חוק לערער על עצם הסגירה עצמה.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מאמרים פופולריים נוספים:עיכוב הליכים פלילי ◄ איזוק אלקטרוניסחר בסמים עונש

      כך תדעו האם ניתן לבצע עבורכם סגירת תיק פלילי

      ייעוץ משפטי הוא שירות שיכול לעזור לאזרחים לדעת האם הם יכולים לבצע סגירת תיק פלילי. בעזרת ייעוץ משפטי בודקים האם יש מקום ליזום פניה לרשויות החקירה או התביעה, והאם ניתן לטפל בתיק פתוח ולפעול למען הוכחת חוסר ראיות או היעדר עניין לציבור. כדי לעשות זאת צריך להיכנס לעובי הקורה ולהבין את המשמעות המשפטית של היעדר עניין לציבור, היעדר אשמה והיעדר ראיות.

      היעדר עניין לציבור הוא חלק מהחלטה הרלוונטית כמעט לכל עבירה. החלטה בעבירה שהיא אינה פשע מסורה בידי קצין משטרה המכהן כראש יחידת תביעות, או קצין משטרה המשמש כתובע מוסמך. החלטה מן הסוג הזה בעבירות מסוג פשע יכולה להתקבל על ידי פרקליט מחוז, או פרקליט בכיר שעבר את ההסמכה הנדרשת.

      לחילופין, חוסר ראיות שונה מהיעדר אשמה. במצב של היעדר אשמה המשמעות היא שאין שמץ של ראיות נגד החשוד ולמעשה החקירה מצביעה על כך שאין כל בסיס לחשד שהועלה נגדו.

      בנסיבות אלה קובע החוק כי יש לסגור את התיק באופן שלא ישאיר כתם על עברו של החשוד. פרקליט המדינה אף מנחה את ציבור התובעים בהקשר הזה ומסקנותיו יכולות לעזור להבנת ההבדל בין חוסר ראיות והיעדר אשמה.

      לפי הפרקליט, תובע המגיע למסקנה שאין בתיק די ראיות מספיקות להעמדה לדין צריך לשאול את עצמו האם הראיות מותירות ספק סביר לגבי חפותו של החשוד. במידה והתשובה חיובית, הפרקליט גורס שעילת הסגירה הראויה היא חוסר בראיות מספיקות. במידה והתשובה שלילית, יש לסגור את התיק בעילה של היעדר אשמה.

      קיצור תהליך סגירת תיק פלילי

      כדאי לפנות לעורך דין פלילי מוקדם ככל האפשר ולברר על האפשרות של סגירת תיק. לא רבים מודעים לאפשרות הזו ולעיתים גם תיקי חקירה המסתיימים ללא כתב אישום נשארים פתוחים לתקופות ממושכות. התייעצות עם עורך דין פלילי היא הדרך היחידה לזרז את התהליך ולוודא העברה של חומר החקירה לרשות התובעת.

      עורך דין גם מוסמך לפעול לטובת ערעור על סגירת תיק בשל חוסר ראיות ולא בשל היעדר אשמה. הוא מכיר את פסקי הדין התקדימיים ובקיא בסעיפי החוק. יש לו את הניסיון הדרוש ואת ההיכרות עם הגופים הרלוונטיים.

      *המופיע באתר הסתבכת בפלילים LawOnTheWeb אינו מחליף ייעוץ במשרד עורכי דין, ואינו מתיימר להיות מדויק, מעודכן או מקיף. העושה שימוש באתר עושה זאת באחריותו הבלעדית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8044023 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף