LawOnTheWeb_MainPic הסתבכת בפלילים
LawOnTheWeb_MainPic הסתבכת בפלילים
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-8044023

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    חוזה העסקה – סעיפים שחשוב שיופיעו

    חוזה העסקה הוא אחד המסמכים החשובים ביותר מולו צריכים לעמוד עובדים בכל המקצועות. 

    חוזה העסקה – סעיפים שחשוב שיופיעו

    היכרות עם חוזה ההעסקה, הסעיפים המופיעים בו והתנאים עליהם הוא מבוסס היא חלק חשוב מאוד מאיתור מקום עבודה ראוי.

    תוכן עניינים

    חוזים כמו אלו הקשורים אל תחום התעסוקה יכולים להעיד רבות על העתיד של העובד. לצד חוזים שתפקידם ליישב מחלוקות או לעמוד לצד העובד בזמן לבטים מקצועיים, ישנם חוזים המכסים רק את הצד של המעביד.

    מבחינת החוק, החובה היחידה הקשורה אל חוזה עבודה היא "חוק הודעה לעובד התשס"ב 2002", ובה נקבע כי המעביד חייב לספק לעובד מסמך המפרט את תנאי עבודתו. עם זאת, חוזה עבודה הוא כלי חשוב לשני הצדדים ולכן לא מומלץ לוותר עליו. בכל חוזה עבודה ישנם סעיפים שחשוב שיופיעו, וזאת על מנת לכסות את הצדדים במקרה הצורך.

    סוגים של חוזה העסקה

    תקופת העבודה היא זו המגדירה את סוג החוזה אליו מחויבים העובד והמעביד. ניתן לזהות שלושה סוגים של חוזה העסקה הקיים ברוב המדינות המערביות וגם בישראל:

    א. עבור תקופות קצרות ניתן לקיים חוזה העסקה אשר אינו מחייב אף אחד מהצדדים בעת סיום העבודה. חוזה זה תקף רק עבור המשימה, לא ניתן להאריכו וגם לא ניתן לחדשו.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      ב. בניגוד לחוזה הראשון המיועד לתקופה בה לוקח לבצע את המשימה בלבד, ישנה אפשרות לקיים חוזה העסקה לתקופה קצובה המוגדרת מראש. הפסקת עבודה לפני תום התקופה כפי שמופיעה בחוזה מהווה הפרה בגינה ניתן לתבוע.

      ג. חוזי העסקה רגילים. אלו הם חוזים המיועדים לתקופות בלתי מוגבלות, נפוצים בקרב שכירים בכל תחומי המשק, אישיים וכוללים את הרכיבים הקבועים.

      סעיפים חשובים

      כל חוזה העסקה אמנם כולל סעיפים שונים, אך ניתן ואף רצוי לציין מספר סעיפים אשר צריכים להופיע בכל סוג של חוזה.

      א. תפקיד העובד – הגדרה כללית אינה מספיקה על מנת שחוזה ההעסקה יגן על העובד. יש להרחיב על תחומי האחריות, להגדירם היטב ולמנוע חיכוכים.

      ב. מסגרת העסקה – כאן מוגדרים ימי העבודה, שעות העבודה ודרישה לשעות נוספות במידה והיא קיימת.

      לשאלות נוספות בתחום דיני עבודה, כנסו לפורום דיני עבודה של אתר הפורומים המשפטיים

      ג. שכר או משכורת – יש להבחין בין שכר על פי שעות עבודה ושכר על פי משכורת חודשית קבועה. דיני העבודה מבחינים בין שני המקרים.

      ד. החזרי הוצאות – מלבד החזרי הנסיעות להם העובד מחויב, ישנו גם החזר הוצאות הקשור למכשירי טלפון ניידים, רכב ועוד.

      ה. העברה וניידות בין סניפים או מקומות – סעיף זה אינו רלוונטי לכל העסקים, אך במידה ולחברה מספר יעדים בהם היא פועלת יש צורך לוודא מראש מה קורה במקרה של מעבר.

      סעיפים אליהם כדאי לשים לב

      על מנת שחוזה העסקה ייחשב הגיוני וראוי עליו להכיל פירוט מלא של תנאי השכר ותנאים סוציאליים.

      כדאי לדרוש כי בחוזה יופיעו גם תנאים נוספים המובטחים על ידי המעביד עם תחילת העבודה, וזאת על מנת למנוע עוגמת נפש בעתיד. חשוב לשים לב לכל סעיף בחוזה העסקה ולהבין את משמעותם. נציין כאן מספר סעיפים עליהם מומלץ להתעקש:

      א. סעיף הגבלת עיסוק – סעיף זה עוסק בנושא התניה של אי תחרות והוא מגביל את היכולת של העובד לפנות אל חברות מתחרות בסיום תקופת ההעסקה. סעיף זה גם מגביל את העובד לגבי תפקידים ספציפיים, הדומים לתפקיד אותו ביצע העובד בחברה עמה סיים את ההתקשרות. ניתן לזהות בעיה עם סעיף זה משום שבחלק מהתחומים קשה לעזוב חברה מסוימת לטובת חברה אחרת.

      ב. נספח סודיות – מטרתו של סעיף נספח הסודיות הוא למנוע גזילה של סודות מסחריים, העברת פרטים למתחרים, שימוש בידע הנרכש בחברה לטובת חברה אחרת או שיתוף מידע סודי. סעיף זה לגיטימי ומגן על המעסיק, אך יש לבחון האם הוא קיים במידה הנכונה. חוסר פרופורציות בסעיף נספח הסודיות בתוך חוזה העסקה עלול לפגוע ביכולת ההשתכרות של העובד בעתיד.

      *המופיע באתר הסתבכת בפלילים LawOnTheWeb אינו מחליף ייעוץ במשרד עורכי דין, ואינו מתיימר להיות מדויק, מעודכן או מקיף. העושה שימוש באתר עושה זאת באחריותו הבלעדית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8044023 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף