LawOnTheWeb_MainPic הסתבכת בפלילים
LawOnTheWeb_MainPic הסתבכת בפלילים
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-8044023

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    שאלות ותשובות: החזקת סמים לצריכה עצמית

    נכון לשנת 2020, מדיניות הממשלה מתנגדת לחקיקה שמתירה פעולות בנושא עבירות סמים והדבר מתייחס לכל סוג של סם ולכל פעולה שהיא לרבות אחזקה, שימוש וסחר.

    שאלות ותשובות: החזקת סמים לצריכה עצמית

    הבסיס המשפטי לאיסור זה קיים הן בסעיף 7 לפקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], התשל"ג – 1973 והן בחוק הרשות למלחמה בסמים, התשמ"ח – 1988.

    עם זאת, במציאות הקיימת, ללא קשר למגזר זה או אחר, השימוש בסמים נצרך כחלק מטיפול סיעודי ו/או שיקומי ועל אף הכרת המדינה בנושא, טרם הוקמה התשתית הנדרשת מבחינה חוקית – במילים אחרות, גם אחזקה ושימוש בסמים לצריכה עצמית נחשבות לעבירה ועונשה 3 שנות מאסר.

    יש לקחת בחשבון שאפילו פירור של סם העולה על הכמות הרשומה בחוק המתייחסת לצריכה עצמית, נחשבת לעבירה של סחר בסמים או החזקת סם שלא לצריכה עצמית (גם נחשבת לעבירת סחר), חומרתן גדולה בהרבה מזו של החזקת סם לצריכה עצמית והענישה בגין עבירת סחר בסמים יכולה להוביל אף ל 20 שנות מאסר.

    תגובה כימית

    בהגדרה, תגובה כימית היא תהליך שבו משתנה מבנה המולקולות המרכיבות את החומר, בדומה לכך, גם השפעת הסם על מוח האדם.

    למעשה, סמים מסוכנים מוגדרים כחומרים או מוצרים בעלי רכיב כימי המשפיע על מערכת העצבים של גוף האדם, גורם לשיבוש בתפיסת המציאות וההכרה העצמית ועלול לגרום לנזקים נפשיים והתנהגותיים, לעתים גם בלתי הפיכים.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      החזקת סמים

      על אף שגם שימוש והחזקת סמים לצריכה עצמית וגם אלו שאינם לצריכה עצמית נחשבות לעבירות, יצר החוק בישראל הבחנה בין השתיים באמצעות חומרת הענישה שהתווה לכל אחת מהעבירות, בהתאם לכמות החומר שנמצאה ברשות הנאשם.

      לדוגמא, קנאביס לצריכה עצמית יוגדר כך אם כמות הסם שתימצא ברשות הנאשם לא תעלה על 15 גרם, מעבר לכמות זו עבירת הסמים תוחמר ותסווג עבירת סחר בסמים והעונש האפשרי, בהתאם.

      חשוב לזכור שישנם לא מעט מקרים בהם ניתן לקבל זיכוי מלא בעבירות סמים בעקבות התנהלות לקויה של המשטרה, כגון חיפוש לא חוקי על גוף או ברכוש, טיפול לקוי בראיות או אי שמירה על נהלים אחרים ומכאן ועד זיכוי מלא, המרחק אינו רב.

      לפיכך, האחריות המוטלת בתחום זה על מערכת אכיפת החוק היא רבה ביותר.  עקב החשש מפני התוצאות החברתיות והענישה עצמה בעקבות הרשעה אפשרית, עיקר העבודה מתבסס על הרתעה.

      לציין שהעונש על עבירת סמים שסווגה לצריכה עצמית להבדיל מסחר בסמים אינו עומד ביחס נאות לחומרת העבירה ומן הראוי למצוא את האיזון הנכון בין הצורך בהרתעה לבין התחשבות באדם שביצע את העבירה המיוחסת לו, כל מקרה לפי נסיבותיו כאשר יש לשים דגש לקבוצות הבאות:

      • קטינים – בעבירות סמים המתבצעות ע"י קטינים, מערכת אכיפת החוק תעדיף (בכפוף לתנאים שנקבעו), להעדיף את המודל ששם דגש על הטיפול והשיקום של הקטין מאשר ענישה הכוללת תיק פלילי שילווה את הקטין שנים רבות קדימה ובכך ייפגע סיכויו לצאת ממעגל העבריינות. רף הענישה עולה ככל שאין המדובר בעבירה ראשונה, על אף שמדובר בקטין.
      • בגירים – הענישה תיקבע בהתאם לכמות הסם שנמצא ברשות הנאשם ובהתאם לסיווג העבירה עפ"י החוק. עם זאת, ייתכן שכאשר מונח על הכף אדם נורמטיבי, ללא עבר פלילי, שנתפס בעבירת סמים ראשונה שסווגה לשימוש עצמי, תיסגר משיקולי עניין לציבור גם ללא ענישה או תשלום קנס בלבד – הדבר תלוי בעיקר במיומנות של עורך הדין. מכל מקום, יש לשאוף לשוויון ואחידות בענישת בגירים ומדובר על קווים מנחים בלבד.

      *המופיע באתר הסתבכת בפלילים LawOnTheWeb אינו מחליף ייעוץ במשרד עורכי דין, ואינו מתיימר להיות מדויק, מעודכן או מקיף. העושה שימוש באתר עושה זאת באחריותו הבלעדית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8044023 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף