LawOnTheWeb_MainPic הסתבכת בפלילים
LawOnTheWeb_MainPic הסתבכת בפלילים
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-8044023

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    זומנת לחקירה פלילית – כיצד עליך להיערך

    המשפט הפלילי מגדיר מגוון רחב של התנהגויות מסוימות כבלתי חוקיות ומטרתו להסדיר את חיי החברה. ענף משפטי מן הסוג הזה קובע כללים ואדם המפר אותם עלול להיות מואשם בביצוע עבירה פלילית, לעמוד לדין ולהיענש בהתאם לעונשים הקבועים בחוק.

    זומנת לחקירה פלילית – כיצד עליך להיערך

    יחד עם זאת, התנהלות נכונה בשלבים הראשונים מול המוסדות יכולה למנוע העמדה לדין ולחסוך הרבה עוגמת נפש.

    תוכן עניינים

    הדבר החשוב הוא לזכור שהמשפט הפלילי חל על תחום מצומצם של התנהגויות, אולם באותה מידה הוא גם מבוסס על הרתעה, העמדה לדין, ענישה וקלון. הוא מתנהל בין המדינה לבין הפרט ולפיכך דורש הבחנה ברורה בין חשוד, נאשם ואסיר.

    זימון לחקירה פלילית מתבצע לאחר החלטה של נציגי משטרת ישראל על פתיחת חקירה. חקירה של המשטרה יכולה להיפתח בעקבות תלונה המוגשת על ידי פלוני, או ביוזמת המשטרה ובלי קשר להגשת תלונה ספציפית. פתיחת חקירה ללא הגשת תלונה נפוצה במקרים בהם ישנו חשד למעשה פלילי, או שלחילופין בוצע מעשה פלילי בפועל.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      בירור המעמד, זכויות הנחקר וחתימה על הצהרת השוטרים

      טיפ חשוב שכדאי לאמץ כאשר מקבלים זימון לחקירה פלילית הוא לברר את המעמד כנחקר.

      המעמד הראשון הוא נחקר כעד שהיה נוכח בזירת אירוע פלילי, בעוד המעמד השני הוא נחקר כחשוד. ההבדל בין שני סוגי המעמדים מהותי. לכל מעמד יש השפעה על העתיד האישי של האזרח ועל ייצוגו בין כתלי בית המשפט על ידי עורך דין פלילי. יש לברר את מהות החקירה, לשאול מהו הנושא ולא לפחד לדרוש פרטים כבר בשיחת הטלפון המקדימה. החוק מחייב התייצבות בתחנת משטרה רק לאחר הוצאת צו מבית משפט.

      מי שזומן לחקירה פלילית צריך לעמוד על זכויותיו וליצור קשר מוקדם ככל האפשר עם עורך דין פלילי. אין להתפתות להבטחות שווא, לקיצורי דרך או חלילה לפעילות לא חוקית לצורך התמודדות עם חקירה קיימת. עורך דין פלילי הוא הגורם היחיד המוסמך לייעץ ללקוח וללוות אותו לאורך החקירה.

      מלבד האמור לעיל, יש לקרוא היטב את ההצהרה הנכתבת על ידי השוטרים בסיומה של החקירה. זהו מסמך חשוב הצפוי לעמוד לזכותו או לחובתו של הנחקר בהמשך. במידה וההצהרה הנכתבת על ידי השוטרים לא עולה בקנה אחד עם אופי החקירה והממצאים שהיא העלתה, יש לסרב לחתום. אפשר גם במקרה הזה להפעיל עורך דין פלילי המכיר את התחום ובקיא בזכויות הנחקר.

      כיצד מתנהלת החקירה עצמה?

      הקושי הגדול ביותר של אנשים המקבלים זימון לחקירה פלילית בא לידי ביטוי בחוסר היכרות עם אופי המפגש מול השוטרים. בניגוד למה שנהוג לחשוב, לא תמיד החקירה מתנהלת באווירה של טונים צורמים או בצעקות.

      לעיתים קרובות הקושי נובע מחוסר יכולת של הנחקר להגן על עצמו או להציג את הצד שלו בסיפור בצורה טובה ונאמנה למציאות. באופן עקרוני, חקירה פלילית גורמת תחושה לא נעימה גם לאנשים חפים מפשע. אחת הדרכים להתגבר על הקושי הראשוני הוא לדעת מראש כיצד מתנהלת החקירה ומה האופי שלה.

      חקירה פלילית יכולה להיות ארוכה וממושכת. היא עשויה להיות מלווה באמצעים שונים הננקטים על ידי המשטרה במטרה לקדם אותה, לשלב בין טכניקות ולכלול שיחות עם קצינים בדרגה גבוהה.

      מלבד חקירה מילולית המהווה את עיקר החקירה הפלילית, יש למשטרה אמצעים שבהם היא יכולה להשתמש. חשוב להבין את המשמעות של שימוש באמצעים כמו פוליגרף, הרכבת קלסתרון, איסוף טביעות אצבע וכדומה. אלו אמצעים שאמורים לתמוך בחקירה הפלילית ולשמש את המשטרה לטובת הגשת תביעה.

      *המופיע באתר הסתבכת בפלילים LawOnTheWeb אינו מחליף ייעוץ במשרד עורכי דין, ואינו מתיימר להיות מדויק, מעודכן או מקיף. העושה שימוש באתר עושה זאת באחריותו הבלעדית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8044023 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף