LawOnTheWeb_MainPic הסתבכת בפלילים
LawOnTheWeb_MainPic הסתבכת בפלילים
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-8044023

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    קרוב משפחה או חבר נעצר? כיצד תוכל לסייע לו?

    כאשר בן משפחה קרוב נעצר, בין אם בצדק ובין אם לאו, האינסטינקט הראשוני שלנו הוא "לחלץ אותו" בהקדם. כיצד נוכל לסייע לקרוב משפחה שנעצר, מה נוכל לעשות למענו ואיך נוכל להקל עליו?

    קרוב משפחה או חבר נעצר? כיצד תוכל לסייע לו?

    תוכן עניינים

    דיני מעצרים

    בישראל דיני המעצרים מתחלקים לשני ענפים.2

    האחד הוא "מעצר הימים" שמוגבל לעד 30 ימים ככלל. כאשר תכליתו היא חקירתית ככלל, שכן זהו מעצר שנעשה במסגרת של חקירה או לאחר ביצוע של עבירה בזמן אמת או בסמוך לה.

    יש להדגיש כי מעצר המתבצע ע"י שוטר מוגבל רק לעשרים וארבע שעות, שלאחריהן על המשטרה לבקש להאריך את המעצר מבית משפט השלום בלבד, אשר לו קנויה הסמכות להאריך את המעצר עד 15 ימים בפעם הראשונה, ולאחר מכן בעוד 15 ימים.

    כמו כן, כדי שמעצר ימים יוארך, על המדינה להוכיח בפני בית המשפט שקיימים הליכי חקירה שצריכים להיעשות רק כאשר החשוד עצור, או שהעצור מסוכן לציבור בגין העבירה שביצע.

    בד בבד, על המשטרה גם להוכיח במקביל שקיים "יסוד סביר" שהעצור הוא שביצע את העבירה בגינה הוא נחקר. ככל שחלפו 30 ימים, ולא הוגש נגד העצור כתב אישום, על המדינה לשחררו.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      הענף השני של דיני המעצרים הוא מעצר עד תום ההליך המשפטים. ניתן להגיש בקשה למעצר עד תום ההליכים רק כאשר מוגש כתב אישום. בניגוד למעצר הימים, בקשה זו מוגשת לערכאה המשפטית שמבררת את אשמת העצור (אם לדוגמא כתב האישום הוגש לבית משפט מחוזי, אז הוא שידון גם בבקשת המעצר).

      בשלב המעצר עד לתום ההליכים, המדינה צריכה להוכיח כי קיימות נגד חשוד ראיות לכאורה לביצוע העבירה, וכן, כי קיימת עילת מעצר, כגון: סכנה לציבור בשל העבירה שבוצעה, חשש לשיבוש הליכי משפט והשפעה על עדים וכו'.

      בניגוד לשלב מעצר הימים, בשלב המעצר עד לתום ההליכים המשפטיים, על בית המשפט לבחון באופן קבוע האם ניתן להסתפק בחלופת מעצר כלפי החשוד.

      מכאן, שדווקא בנקודה זו המשפחה יכולה לסייע רבות לבן המשפחה העצור.

      מאמרים פופולריים נוספים:מהו עצר עד תום ההליכים?מהו מעצר ל-24 שעות? ◄ זכותך להיוועץ עם עורך דין

      נהלים במעצר

      חשוב להדגיש כי בעבר ענייני הכליאה של עצורים היו באחריות המשטרה. משנת 2006 האחראי על ענייני כליאת העצורים הוא שירות בתי הסוהר, אשר לו נהלים קפדניים בהרבה מהנהלים שהיו נהוגים במשטרה.

      נהלים אלו אוסרים על הכנסת אוכל לעצורים, ועל הכנסת חפצים רבים, כאשר גם חפצים המותרים להכנסה לתאי מעצר, עוברים בדיקה קפדנית ביותר.

      כאשר מבקשים להעביר ציוד לבן משפחה העצור, יש לברר תחילה היכן הוא עצור והאם הוא הועבר לבית המעצר המחוזי (בתל אביב למשל בית המעצר המחוזי הוא "בתל כביר"). לא אחת כאשר מסתיימת חקירת עצור, הלה מועבר לבית המעצר.

      בירור זה ניתן לבצע באמצעות תחנת המשטרה בו הוא נעצר או באמצעות שיחת טלפון למוקד שירות בתי הסוהר.

      כמו כן, כאשר מבקשים לבקר קרוב משפחה עצור, מומלץ לא להביא דבר למעט ביגוד, תרופות (שעוברות בדיקה קפדנית) או ספרי קדושה (שאין בהם מסרים מוסתרים וכו').

      כיצד נוכל לסייע

      בירור בנוגע לביקור קרוב משפחתנו העצור אנו יודעים לעשות, גם מה מותר ואסור להביא לקרוב המצוי במעצר אנו יודעים. אך כיצד עוד נוכל לסייע לקרוב משפחה המצוי במעצר? להלן כמה עצות:

      1. החשוב מכל, הוא סיוע משפטי מידי. יש ליצור קשר באופן מידי עם עורך דין פלילי אשר יבקר את העצור בתחנת המשטרה או בבית המעצר וילווה אותו בשלב המעצר. רצוי לעשות כן בהקדם עוד בטרם העצור נחקר. סיוע משפטי הניתן לעצור, לא יסולא בפז לא רק לשלב המעצר, אלא גם לשלב המשפט ככל שיוגש כתב אישום.
      2. יש לפעול באופן מיידי כדי לאפשר ביום פקודה לקרוב משפחתנו העצור, תא משפחתי אשר יוכל לפקח עליו ככל שזה ישוחרר ממעצר בית. לא אחת בני משפחה המציעים לערוב ולפקח על קרוב משפחתם נחקרים בבית המשפט על יכולתם לעשות כן, וחוזקו של התא המשפחתי מהווה שיקול חשוב בהחלטת בית המשפט האם לשחרר עצור למעצר בית או לאו.
      3. ככל שבני המשפחה הקרובים הם בעלי רישום פלילי, הסבירות שבית המשפט יאפשר לעצור להיות תחת פיקוחם הוא קטן יותר, לכן יש לבחון כבר בשלב מוקדם אפשרויות חלופיות, כגון: קרוב משפחה רחוק יותר, מוסד וכיו"ב.
      4. מומלץ לדאוג לקרוב המשפחה לביגוד נקי, ותרופות ככל שיש צורך.

      לסיכום

      אין ספק ששלב המעצר הוא שלב לא פשוט, לבטח לא למי שנעצר, ובפרט לא לקרובי משפחתו. יש במעצר פגיעה לא רק במרקם החיים, אלא גם כלכלית, אישית וחברתית. אך מנגד, תמיד יש כתובת בדמות עורך דין מנוסה שיכול לסייע בעת צרה, שאליו יש לפנות.

      *המופיע באתר הסתבכת בפלילים LawOnTheWeb אינו מחליף ייעוץ במשרד עורכי דין, ואינו מתיימר להיות מדויק, מעודכן או מקיף. העושה שימוש באתר עושה זאת באחריותו הבלעדית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8044023 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף