LawOnTheWeb_MainPic הסתבכת בפלילים
LawOnTheWeb_MainPic הסתבכת בפלילים
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-8044023

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    מעצר עם איזוק אלקטרוני מהו?

    התיקון לחוק פיקוח אלקטרוני על עצור ועל אסיר משוחרר על-תנאי בא להסדיר את מעמדו המשפטי של האיזוק האלקטרוני. כמו כן, התיקון קובע את המנגנון ליישומו של החוק ואת האופן בו ניתן להפעיל שיקול דעת משפטי באשר למעצר של נאשמים בפיקוח אלקטרוני, או לחילופין שחרור על-תנאי של אסירים.

    מעצר עם איזוק אלקטרוני מהו?

    לאחר כניסת התיקון לחוק לתוקף כבר לא יכול הפיקוח האלקטרוני על עצורים לאחר הגשת כתב אישום להיחשב חלופת מעצר, אלא בתנאי פיקוח אלקטרוני.

    תוכן עניינים

    לפי הקביעה הזו ניתן להבהיר טוב יותר את מעמדו המשפטי של המפוקח כעצור, זאת להבדיל מאדם המשוחרר ממעצר.

    מאמרים פופולריים נוספים:מהו מעצר עד תום ההליכים?מהו מעצר ל-24 שעות? ◄ זכותך להיוועץ עם עורך דין

    מתי יכול בית המשפט להורות על פיקוח אלקטרוני?

    סעיף 22 ב' לחוק המעצרים קובע כי הפיקוח האלקטרוני הוא אינו בגדר מעצר, אלא שבית המשפט רשאי להורות עליו רק לאחר שמצא שלא ניתן להשיג את מטרת המעצר בדרך של שחרור בערובה.

    בית המשפט נדרש לבדוק האם קיימת חלופת מעצר מתאימה ורשאי להורות על קיום המעצר בתנאי פיקוח אלקטרוני.

    התנאים למתן הוראה חתומה על ידי בית המשפט למעצר עם איזוק אלקטרוני כוללים בין היתר את הסכמת הנאשם, את השגת תכלית המעצר לפי חומרת העבירה ואת ההתייחסות לעברו הפלילי של הנאשם ועמידתו בתנאי פיקוח מסוימים בעבר. יש גם רשימה של עבירות שבשל מסוכנותן לא ניתן להטיל מעצר בפיקוח אלקטרוני, אף בכפוף לשיקול הדעת של בית המשפט ובמקרים חריגים זה אכן מבוצע.

    החלטה על מעצר עם איזוק אלקטרוני מותנית בכך שבית המשפט יקבל לרשותו דיווח בדבר היתכנות הפיקוח מבחינת מכסת תקני הפיקוח וסביבת מקום הפיקוח המוצע על ידי התביעה.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      היתרונות והחסרונות של איזוק אלקטרוני

      היתרון הגדול ביותר של איזוק אלקטרוני הוא שמירה על חופש התנועה של הנאשם, בתנאים מגבילים ולפי הוראות החוק.

      האיזוק האלקטרוני למעשה מאפשר את שחרורו של האסיר עד תום ההליכים ועל אף התנאים הנוקשים, הוא עדיף על מעצר במתקן כליאה. הפיקוח האלקטרוני מבוסס הלכה למעשה על אזיק המוצמד לרגלו של העציר. האזיק מאפשר את שהייתו של העציר בביתו וכיום יש מאות אנשים הנמצאים תחת פיקוח מן הסוג הזה. בנוסף, חלק לא מבוטל מהם הינם קטינים.

      איזוק אלקטרוני

      מבחינת גורמי האכיפה, איזוק אלקטרוני מאפשר מעקב מתמיד אחר מיקומו של העציר.

      במקרים בהם העציר מפר את תנאי השחרור שלו, נציגי המשטרה יכולים להתחקות על עקבותיו ובמקרים של הפרות חוזרות ונשנות גם להביא למעצרו במתקן כליאה סטנדרטי. יתרונות נוספים באים לידי ביטוי בכך שהאיזוק האלקטרוני מפחית את עומס היתר על מתקני הכליאה וחוסך הוצאות של מאות אלפי שקלים בשנה.

      חוק סדר הדין הפלילי מורה לבית המשפט לבחון את כל האלטרנטיבות להשגת מטרת המעצר בדרך של שחרור בערובה ותנאי שחרור מסוימים.

      עם זאת, חשוב להביא בחשבון גם את החסרונות של איזוק אלקטרוני. הוא אינו מוגבל בזמן וניתן להשתמש בו לתקופה ממושכת עד פגיעה מהותית באיכות החיים של הנאשם.

      פעמים רבות נגזרים עונשי מאסר בפועל בהם לא מתחשב בית המשפט בימי האיזוק האלקטרוני, זאת בניגוד למעצר במתקן כליאה שאותו בית המשפט נוטה לנכות מימי המעצר הכלליים.

      יתרה על כך, איזוק אלקטרוני עלול להפוך למעמסה כלכלית על העציר ובני משפחתו ולכן המדינה מעניקה גמלת הבטחת הכנסה מטעם המוסד לביטוח לאומי.

      בתי המשפט גם יכולים להתיר הופעה למקום העבודה עם האזיק האלקטרוני וכך להקל על הקשיים. הדבר החשוב הוא לערב עורך דין ולוודא את מיצוי הזכויות בחוק.

      שאלות נפוצות

      מהו איזוק אלקטרוני?

      איזוק אלקטרוני הוא אמצעי פיקוח אלקטרוני המנטר את מיקומו של המפוקח בכל זמן שהוא, במקום הפיקוח שנקבע לו ע"י בית המשפט. האזיק האלקטרוני כולל משדר ביתי ואזיק המותקן על רגל המפוקח, עמיד למים ובעל סוללה עמידה ל-6 חודשים. אם המפוקח יוצא מהתחום שהוקצה לו, המשטרה יכולה לאתרו במהירות ולהחזירו לתחום או להאשימו בהפרת תנאי המעצר האלקטרוני.

      מי אחראי על הפיקוח על העצורים בעלי איזוק אלקטרוני?

      הפיקוח מתבצע בידי היחידה לתיאום הפיקוח האלקטרוני הפועלת כיחידה מבצעית תחת מטה השב"ס. מכסת המפוקחים עומדת על 750 מפוקחים. היחידה פועלת בתיאום עם משרדי הממשלה השונים, משטרת ישראל, בתי המשפט ולשכת עורכי הדין.

      מתי משתמשים באיזוק אלקטרוני?

      איזוק אלקטרוני משמש בדרך כלל במקרים של חלופת מעצר לנאשם העצור עד תום ההליכים אולם אינו בחזקת מסוכנות, כך שהאיזוק האלקטרוני משמש כתחליף למעצר בפועל. האיזוק מצמצם את עלויות ההחזקה במעצר ומאפשר לעצור להמשיך בשגרת חייו ככל שניתן עפ"י תנאי המעצר.

      מהן הסנקציות על הורדת האיזוק האלקטרוני?

      הסרת האיזוק מצידו של המפוקח, היא הפרה של תנאי השחרור ועבירה על הוראות חוק הפיקוח האלקטרוני. בדרך כלל העונש על הסרת האיזוק הוא מעצר עד תום ההליכים ללא אפשרות שחרור נוסף לחלופת מעצר.

      *המופיע באתר הסתבכת בפלילים LawOnTheWeb אינו מחליף ייעוץ במשרד עורכי דין, ואינו מתיימר להיות מדויק, מעודכן או מקיף. העושה שימוש באתר עושה זאת באחריותו הבלעדית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8044023 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף