LawOnTheWeb_MainPic הסתבכת בפלילים
LawOnTheWeb_MainPic הסתבכת בפלילים
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-8044023

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    אפשר לסיים הליך פלילי וגם כתב אישום – ללא הרשעה

    אתה בן טובים ואדם חיובי ללא כל רבב, בעל קריירה ומשפחה למופת. אך ביום אחד חטאת, והסתבכת בפלילים, הוגש נגדך כתב אישום. האם תוכל לצאת מההליך הפלילי ללא הרשעה, ובעצם ללא כתם?

    אפשר לסיים הליך פלילי וגם כתב אישום - ללא הרשעה

    תוכן עניינים

    מהן ההשלכות לרישום פלילי?

    סביר להניח שאם אין לך עבר פלילי, אז העונש שתקבל בגין עבירה פלילית יהיה קל. אך לא רבים מודעים לכך שהנזק האמתי שייגרם לאדם כתוצאה מההליך הפלילי, הוא לא העונש, אלא ההרשעה הפלילית שתלווה אותו למשך שנים.

    במדינת ישראל, לרישום פלילי השלכות קשות. מי שרוצה לעבוד בשירות המדינה, להתקבל להיות חבר בלשכת עורכי הדין, או אף להיבחר לכנסת, עשוי לגלות שהרישום הפלילי הנישא על גבו, מונע ממנו מלעשות את אותם הדברים המתוארים. לכן, אם הוגש נגדך כתב אישום, רצוי לבחון ביתר שאת את אפשרות לפעול לסיום ההליך ללא הרשעה.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מה הכוונה "לאי הרשעה"?

      החוק הפלילי מאפשר לבית המשפט, בהליך פלילי, לקבוע כי הנאשם ביצע את העבירה, אך לא להרשיע אותו בעבירה באופן פורמאלי. המשמעות היא שלא יוותר בגיליון ההרשעות של הנאשם, רישום פלילי.

      כדי לשכנע את בית המשפט שלא להרשיע נאשם, יש לשכנע את בית המשפט בשני תנאים :

      התנאי הראשון הוא לשכנע כי הנאשם הספציפי הוא נאשם ללא רבב, בעל נסיבות אישיות מיוחדות ולבטח לא האדם שאותו ראוי להרשיע. כדי לעשות כן, יש גם לפעול בשילוב כוחות עם שירות המבחן.

      שירות המבחן אמון על מתן חוות דעת על אישיותם ונסיבותיהן האישיות של נאשמים, והוא בעצם מהווה את "ידו הארוכה" של בית המשפט. במהלך ההליך הפלילי, במיוחד כאשר מתבקש בית המשפט שלא להרשיע נאשם, מבקש בית המשפט חוות דעת מטעם שירות המבחן על אותו נאשם, וזאת לצורך קבלת אינדיקציה וידע רב יותר לגבי חייו האישיים. אינדיקציות אלו מסייעות לבית המשפט להכריע האם יש מקום להרשיעו או לא.

      התנאי השני הוא לשכנע את בית המשפט שהרשעה בהליך, עשויה לפגוע קשות בהמשך הקריירה של הנאשם. כלומר, אם מדובר בנאשם בעל רישום פלילי, הרי שלא תהיה כל פגיעה בקריירה של הנאשם. אך אם מדובר באדם שזו ההיכרות הראשונה שלו עם ההליך הפלילי, הרי שלהרשעה ראשונה תהיה השפעה מכרעת על המשך הקריירה שלו.

      אין ספק שהרבה יותר קל להתייצב בפני בית המשפט בישיבה הראשונה, להודות בעבירה ולקבל עונש קל ביותר. אך זו הדרך הקלה. כדי לשכנע את בית המשפט שלא להרשיע נאשם, יש לעבוד קשה יותר, ובכמה מישורים, אך אז התוצאה בסוף ההליך תהיה משתלמת בהרבה בטווח הרחוק.

      אם הודיתי במשטרה בביצוע עבירה, אני עדיין יכול לבקש שלא להרשיע אותי?

      התשובה היא בחיוב.

      המשמעות של "אי הרשעה" היא מצד אחד לאפשר לבית המשפט למצות את ההליך הפלילי, ולקבוע כי הנאשם ביצע את העבירה למעשה. אך מנגד, תכליתו היא לאפשר לבית המשפט את שיקול הדעת לשקם את הנאשם, ובאמצעות כך לאפשר לו להמשיך את חייו ללא אות הקלון הנלווית להרשעה פלילית פורמאלית. כך שגם אם הודית בעבירה במסגרת חקירת המשטרה, אין בכך כדי לחסום אותך מלשכנע את בית המשפט שלא להרשיע אותך.

      האם ישנן דרכים חלופיות שבהן ניתן להיחלץ מההליך הפלילי ללא הרשעה פלילית?

      מעבר לאפשרות לשכנע את בית המשפט שלא להרשיע נאשם, ישנן מספר דרכים חלופיות, להימנע מניהול הליך פלילי, וכפועל יוצא, מהרשעה פלילית, כדלקמן:

      בקשה לסגירת תיק בהסדר : לאחרונה תוקן חוק סדר הדין הפלילי, [נוסח משולב], התשמ"ב- 1982, וכיום לתובע, יש סמכות לסגור תיק עם אדם שעתיד להיות מוגש נגדו כתב אישום, בתנאים מסוימים. המשמעות היא שלא מוגש כתב אישום, אין בעצם הרשעה פלילית, הנאשם מודה בדרך כלל באחריות לעבירה, מבצע שעות התנדבות או לשלם קנס, בהתאם לקביעת התובע, ובכך הוא ממשיך בחייו.

      בקשה לעיכוב הליכים : בכל שלב בהליך הפלילי, ניתן לפנות ליועץ המשפטי לממשלה, ולבקש ממנו לעכב את ההליכים הפליליים.

      על מנת לשכנעו לעשות כן, יש להראות התקיימותן של נסיבות אישיות או נסיבות אחרות ומיוחדות. לא אחת היועץ המשפטי נוטה לעכב הליכים במקרים של נאשמים שחטאו באופן חד פעמי. יוער, שאם ההליך הפלילי עוכב בהנחיית היועץ המשפטי, הרי שהוא רשאי לחדשו בכפוף לתקופת ההתיישנות של העבירה שבוצעה. בדרך כלל חידוש של הליכים ייעשה אם הנאשם ביצע עבירות פליליות נוספות לאחר מכן.

      בקשה לחנינה : בכל עת, בין אם הוגש כתב אישום ובין אם טרם, ניתן לפנות לנשיא המדינה בבקשת חנינה. חנינות ניתנות אומנם במשורה, אך לעיתים כב' הנשיא עשוי להעניק חנינות בנסיבות מיוחדות ואישיות, גם בעבירות פליליות קלות.

      *המופיע באתר הסתבכת בפלילים LawOnTheWeb אינו מחליף ייעוץ במשרד עורכי דין, ואינו מתיימר להיות מדויק, מעודכן או מקיף. העושה שימוש באתר עושה זאת באחריותו הבלעדית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8044023 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף