LawOnTheWeb_MainPic הסתבכת בפלילים
LawOnTheWeb_MainPic הסתבכת בפלילים
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-8044023

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    האם המשטרה יכולה להחרים לך את הטלפון ולחטט בו?

    סעיף 32 בפקודת סדר הדין הפלילי קובע את סמכותה של משטרת ישראל לתפוס חפצים. על פי החוק, שוטר רשאי לתפוס חפץ רק אם יש לו יסוד סביר להניח כי באותו חפץ נעברה או עומדת לעבור עבירה. לחילופין, השוטר יכול לתפוס חפץ העשוי לשמש ראיה בהליך משפטי בשל עבירה, או שניתן כשכר בעד ביצוע עבירה או כאמצעי לביצועה

    האם המשטרה יכולה להחרים לך את הטלפון ולחטט בו? מתוך הסעיף הזה של החוק ניתן להניח כי המשטרה אכן יכולה בנסיבות מסוימות להחרים את הטלפון. לגבי החיטוט במכשיר והוצאת הפרטים האישיים, המשטרה נדרשת להפעיל את מבחן המידתיות.

    המידתיות היא חלק בלתי נפרד מסמכותה של המשטרה להחרים ולהחזיק את חפצי החשודים בביצוע עבירות פליליות ואחרות.

    תוכן עניינים

    המידתיות נבדקת לפי מבחן ההתאמה, מבחן הפגיעה הפחותה ומבחן היחסיות. מבחן ההתאמה קובע שעל הפעולה להיות מתאימה להשגת תכליתה. במידה והמשטרה בוחרת לחטט בטלפון מבלי להוכיח שיש בכך צורך להשגת המטרה, ניתן לערער על כך ולמנוע זאת. מבחינת מבחן הפגיעה הפחותה, החוק דורש נקיטת אמצעי שמידת פגיעתו בזכות היא הפחותה ביותר.

    במקרה של טלפון נייד מדובר על הפרת הזכות לפרטיות ועל חדירה לחיים האישיים של הנחקר. לבסוף, פסיקת בית המשפט לאורך השנים קובעת כיצד יש לבצע את מבחן היחסיות. פעולה הפוגעת בזכות תהיה לגיטימית לפי המבחן הזה רק אם ישנו יחס סביר בין התועלת לבין הפגיעה.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מאמרים פופולריים נוספים:עיכוב הליכים פלילי ◄ איזוק אלקטרוניבעילה אסורה בהסכמה

      איך מגישים בקשה להחזרת תפוס?

      אדם שהציוד האישי שלו הוחרם ונתפס יכול להגיש בקשה מסודרת בליווי עורך דין פלילי. בעת בחינת הגשת הבקשה חשוב לבדוק האם החפץ התפוס אינו משמש כראייה.

      יש מצבים בהם המשטרה מחרימה את הטלפון ומוצאת בו מידע רגיש, המשמש כראייה בין כתלי בית המשפט או לצורך ניסוח כתב האישום. בית המשפט מסכים לבקשה להשיב חפץ תפוס רק בתנאי שלא מדובר על חפץ שהתקבל כשכר לביצוע עבירה, או חפץ גנוב.

      החזרת תפוסים נבחנת לאור חוק יסוד כבוד האדם וחירותו. גם זכות הקניין משמשת כאינדיקציה עבור בית המשפט בבואו לדון בבקשה להחזרת תפוס, היות ובשלב זה התיק עדיין בבירור.

      יש גם מצבים בהם בית המשפט מורה על שחרור החפץ התפוס בכפוף להפקדת ערבויות. המשטרה יכולה להחזיק בתפוסים שתכליתם לשמש כראיה בהליך משפטי רק עד תום ההליכים. בתוך כך, הפסיקה קובעת כי במידה והחזרת התפוסים לבעליהם עלולה לאפשר להם לעבור שוב על אותן עבירות, הדבר עשוי להצדיק את חילוטם.

      כמה זמן לוקח לשכפל את המידע על הטלפון הנייד?

      המשטרה מחרימה טלפונים ניידים ומחשבים בחשד שבוצעו מתוכם לכאורה עבירות פליליות.

      למרות שעל פניו מותר למשטרה להחרים חפצים מן הסוג הזה, ישנה סוגיה לגבי העתקת התוכן. הפסיקה גורסת בהקשר הזה שעל המשטרה להעתיק את התוכן בו רוצים להשתמש כראיה ולאחר מכן להחזיר את המכשיר לבעליו. בנוסף, הדבר נעשה גם במקרים בהם החשוד כבר הודה בעבירות ולכן אין צורך אמיתי להחזיק במכשיר.

      שכפול מידע הוא פעולה שאמורה להימשך לכל היותר ימים אחדים. אם המשטרה משהה את שחרור החפצים, מדובר על פגיעה קשה בזכויות יסוד וזה נעשה בניגוד לחוק, לנהלים ולפסיקה. יש להתייעץ עם עורך דין פלילי בכל מקרה כזה ולא לוותר על הזכויות העומדות לרשות האזרחים.

      עורך דין פלילי יכול להמליץ ללקוח כיצד לנהוג ולמנוע עוגמת נפש רבה. היתרון שלו הוא היכרות עם פסקי הדין התקדימיים, כמו גם בקיאות בכל הסדרי הדין הקשורים להחרמת חפצים.

      *המופיע באתר הסתבכת בפלילים LawOnTheWeb אינו מחליף ייעוץ במשרד עורכי דין, ואינו מתיימר להיות מדויק, מעודכן או מקיף. העושה שימוש באתר עושה זאת באחריותו הבלעדית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8044023 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף