LawOnTheWeb_MainPic הסתבכת בפלילים
LawOnTheWeb_MainPic הסתבכת בפלילים
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-8044023

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    הואשמת בשידול / ניסיון או שותפות לדבר עבירה? מהן זכויותיך

    תוכן עניינים

    הרחבת אחריות אישית בדיני עונשין ופלילים

    עקרונות דיני העונשין קובעים כי אין עבירה ללא אשמה, ועל מנת להטיל אחריות בפלילים יש צורך בהתנהגות הנושאת "אשמה פלילית".

    אשמה זו היא בעל ארבעה רכיבים מצטברים, כאשר הבולט ביניהם הוא אחריות אישית. על פי דיני העונשין והגדרת ההתנהגות הפלילית הנובעת מהם, כל אדם נושא באחריות רק על חטאו האישי. המשמעות היא שאין אחריות קולקטיבית אותה ניתן להטיל באופן משותף. מצד שני, קיימת אפשרות של הרחבת האחריות הפלילית אל מעבר למבצע העיקרי של העבירה.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      הצורך בהרחבה מתעורר כאשר ההתנהגות של מספר אנשים פוגעת באופן ממשי באינטרס הציבורי. לדוגמא, שותף לדבר עבירה, משדל, משלח, מסייע וכדומה יכולים להיות מואשמים באחריות פלילית בדיוק כמו מבצע העבירה בעצמה. בצורה כזו מנסה החוק לייצר מערכת הרתעה אשר תמנע ככל האפשר את ביצוע ההתנהגות הפלילית.

      אילו עבירות מחייבות הרחבת אחריות?

      רצוי להרחיב בנושא של העבירות המחייבות הטלת אחריות פלילית. ראשית, קיימת עבירת הניסיון שבה אדם מנסה לעבור עבירה, במטרה לבצעה, ועושה מעשה שאין בו הכנה בלבד.

      במקרים אלו לא משנה אם עשיית העבירה לא הייתה אפשרית מתוקף הנסיבות או שהמנסה לא היה מודע אליהם. שנית, קיימת שותפות לדבר עבירה אשר אותה קל יותר להוכיח ולבדוק: הדין הפלילי מרחיב את חבות היחיד כמבצע עבירה בצוותא, כך שרואים את אלה המשתתפים בביצוע עבירה תוך נקיטת מעשים לעשייתה בין אם בוצעו בידי כולם ובין אם בוצעו בידי אדם אחד בלבד.

      שותפות לדבר עבירה באה לידי ביטוי באחריות המשדל ואחריות המסייע. משדל הוא אדם המביא לידי עשיית עבירה, בין אם בשכנוע, בעידוד, בדרישה, בהפצרה, בכפייה וכן הלאה.

      המסייע הוא אדם העושה מעשה שמאפשר בסופו של דבר על הקלה או אבטחה של ביצוע העבירה. ההקלות היחידות למסייע ולמשדל הן פטור החרטה או אם העבירה היא מסוג חטא. יש לציין כי העונש על שידול או סיוע לעבירה הוא מחצית מהעונש הנקבע בחוק בשל העבירה המקורית. בכל מקרה, רצוי להתייעץ עם עורך דין במקרים כגון אלו.

      *המופיע באתר הסתבכת בפלילים LawOnTheWeb אינו מחליף ייעוץ במשרד עורכי דין, ואינו מתיימר להיות מדויק, מעודכן או מקיף. העושה שימוש באתר עושה זאת באחריותו הבלעדית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8044023 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף