LawOnTheWeb_MainPic הסתבכת בפלילים
LawOnTheWeb_MainPic הסתבכת בפלילים
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-8044023

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    קראו לך להשתתף במסדר זיהוי? מה עליך לדעת

    הוא נוהל חקירתי מיוחד הנמצא בשימוש של זרועות משטרה רבים. הנוהל תקף במקרה בו עד רואה חשוד בנסיבות מפלילות ולפיכך מנסה לזהות אותו בתוך קבוצה של אנשים בעלי מראה דומה.

    קראו לך להשתתף במסדר זיהוי? מה עליך לדעת

    זיהוי מהווה ראיה לכאורה כי דברי העד נכונים והחשוד אכן ביצע את העבירה המיוחסת לו. לאורך השנים פותח הנוהל במטרה להבטיח שלא יבוצע זיהוי שגוי ותיגרם עוגמת נפש.

    אף על פי כן, חשודים נקראים לעיתים להשתתף במסדר זיהוי על לא עוול בכפם. הדבר החשוב הוא לשמור על קור רוח, להכיר את הזכויות הניתנות מתוקף החוק ולהתייעץ עם עורך דין בכל מקרה של התלבטות או דילמה.

    תוכן עניינים

    קודם כל, אם קראו לך להשתתף במסדר זיהוי כדאי שתדע שיש כמה סוגים של מסדרים. מסדר זיהוי תקני המתואר לעיל נקרא "מסדר חי", בניגוד למסדר זיהוי תמונות, מסדר זיהוי מאולתר וזיהוי אקראי. נסה לשאול באיזה סוג של מסדר זיהוי מדובר וכך תדע מה תוקף החשדות התלויות נגדך אם בכלל.

    שנית, זכור כי לצד מסדרי זיהוי שנועדו לזהות חשוד לפי המראה החיצוני שלו, יש מסדרי זיהוי שנועדו לזהות חשוד לפי קולו.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מאמרים פופולריים נוספים:כיצד להיערך לחקירה פלילית?מתי חיפוש של שוטר הוא אינו חוקי?

      מה השיקולים לעריכת מסדר זיהוי וכיצד הוא מתבצע?

      יש עוד דברים שעליך לדעת אם קראו לך להשתתף במסדר זיהוי. מבחינת השיקולים לעריכת מסדר זיהוי חי, הדגש הוא על היעדר היכרות מוקדמת של העד עם החשוד ועל אי הכחשת הימצאות במקום.

      המסדר נערך רק אם העד לא נחשף למראה של החשוד חוץ מהמקרה הפלילי העומד במוקד החקירה, ורק אם לא מתקיימים סימני היכר מובהקים שתוארו מראש על ידי העד. קיום הסימנים שאינם משותפים עם יתר העומדים במסדר מבטיח זיהוי ומייתר את הצורך במסדר. בנוסף, אי אפשר לערוך מסדר זיהוי חי ללא הסכמת החשוד. מנגד, סירוב להשתתף במסדר זיהוי עלול לפעול לרעתו בין כתלי בית המשפט.

      בתי המשפט קבעו בעזרת פסיקות שונות מערכת כללים שנועדה להבטיח את מהימנות הזיהוי. כדאי שתדע מהם הכללים הללו טרם הגיעך למסדר זיהוי, או תוודא שהם מתקיימים תוך התייעצות עם עורך דין פלילי המכיר את התחום.

      ראשית, במסדר צריכים לעמוד לפחות שמונה אנשים כולל החשוד ועל הניצבים להיות דומים מבחינת צבע עור, שיער, קומה ותכונות גופניות בולטות. שנית, החשוד זכאי לבחור את המקום בו יעמוד בתוך שורת הניצבים והוא יכול לשנות את מקומו לפני כל ניסיון זיהוי נוסף – כל עוד מדובר על כמה מזהים ולא על מזהה בודד.

      נוכחות עורך דין במסדר זיהוי

      עוד דבר שחשוב שתדע הוא שיש לך את הזכות לדרוש נוכחות של עורך דין או נציג אחר מטעמו במהלך מסדר זיהוי חי. זו זכות שלא מנוצלת אצל חשודים רבים בגלל חוסר היכרות עם מבנה החוק.

      הזכות לנוכחות של עורך דין היא עקרונית ומהותית. עורך דין פלילי יכול לוודא שמסדר הזיהוי החי מבוצע בצורה נכונה, שהוא עקבי ושכל הכללים הבסיסיים נשמרים בו על פי חוק. מעבר לכך, מקובל בישראל לתת לחשוד, לעורך הדין או לכל נציג אחר להציג שאלות לעד המזהה מיד לאחר הזיהוי. הצגה נכונה של שאלות עשויה לשנות את אופי החקירה ובמידת הצורך לערער את אמינות העדים המעורבים.

      בשורה התחתונה, אין ספק כי קבלת קריאה להשתתפות במסדר זיהוי עשויה להרתיע. חשוב לפעול לפי הוראות החוק, לשמור על זכות השתיקה כדי להימנע מהפללה עצמית ולהתייעץ עם עורך דין פלילי.

      *המופיע באתר הסתבכת בפלילים LawOnTheWeb אינו מחליף ייעוץ במשרד עורכי דין, ואינו מתיימר להיות מדויק, מעודכן או מקיף. העושה שימוש באתר עושה זאת באחריותו הבלעדית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8044023 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף