LawOnTheWeb_MainPic הסתבכת בפלילים
LawOnTheWeb_MainPic הסתבכת בפלילים
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-8044023

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    השתמטות ממס – מדיניות הענישה בישראל

    עבירת השתמטות ממס היא אולי העבירה הכלכלית הנפוצה ביותר. מהו העונש הקבוע בחוק על עבירות מס? מהי מדיניות הענישה של בית המשפט? על מדיניות הענישה בישראל בעבירת השתמטות ממס – במאמר שלפניכם.

    השתמטות ממס – מדיניות הענישה בישראל

    המחוקק מתייחס בחומרה רבה לעבירות מס. עבירות מס הן אמנם רק עבירות כלכליות שאינן פוגעות בגוף או בנפש, אך הן פוגעות קשה במדינה. המס הוא חיוני ביותר לתפקודה של המדינה, ופגיעה בו פוגעת במדינה כולה.

    אמרה על כך השופטת דבורה ברלינר, נשיאת בית המשפט המחוזי בתל אביב, דברים נאים:

    "שנים רבות עבירות המס נתפשו כספורט לאומי: 'בואו נסדר את שלטונות המס'. גם היום אולי התפישה היא 'למה מה קרה? מי מת? רק מדינת ישראל ניזוקה. מי עוד?'. אנשים שלא יחלמו לקחת רכוש של אחר, כשזה מגיע למסים כל הגבולות שלהם מיטשטשים. לפעמים יש אפילו הזדהות של משפחת העבריין. ייתכן שאשתו של גנב תגיד לו 'לא זה האדם שאתו התחתנתי', אבל על עבירות מס היא תתן לו גיבוי מלא

    אנחנו רוצים לשרש את התפישה הזו. אנחנו רוצים להחדיר לתודעה שאם אתה בעל חנות, ברגע שאתה משתמט מתשלום, החלוקה השוויונית של נטל המס מתערערת. השכן שלך ישלם יותר. צריך לקבע בתודעה שהעלמת מס מביאה לפחות מיטות בבית חולים. ייתכן שבעתיד אתה תזדקק לזה".

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      הענישה הקבועה בחוק לעבירות המס

      סעיף 215 לפקודת מס הכנסה קובע עונש שנת מאסר לכל עבירת מס שאין עונש מפורש בצדה:

      "אדם שעבר על פקודה זו או על תקנה שהותקנה לפיה, ולא נקבע לאותה עבירה עונש מפורש, דינו – מאסר שנה או קנס כאמור בסעיף 61(א)(2) לחוק העונשין, התשל"ז-1977 (בחלק זה – חוק העונשין), או שני העונשים כאחד"

      זהו עונש ברירת המחדל, אך ישנן עבירות מס בהן החוק קובע במפורש עונש חמור בהרבה:

      • אדם אשר במזיד, בכוונה להתחמק ממס או לעזור לאדם אחר להתחמק ממס, עבר אחת העבירות המנויות להלן, דינומאסר שבע שנים או קנס כאמור בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין ופי שניים מסכום ההכנסה שהעלים, שהתכוון להעלים או שעזר להעלים, או שני הענשים כאחד; ואלו הן:

      (1)  השמיט מתוך דו"ח על פי הפקודה כל הכנסה שיש לכללה בדו"ח;

      (2)   מסר בדו"ח על פי הפקודה אמרה או תרשומת כוזבות;

      (3)   השיב תשובה כוזבת, בעל פה או בכתב, על שאלה שנשאלה, או על דרישת ידיעות שנערכה אליו על פי הפקודה;

      (4)   הכין או קיים, או הרשה אדם להכין או לקיים, פנקסי חשבונות כוזבים או רשומות אחרות כוזבות, או שזייף או הרשה לזייף פנקסי חשבונות או רשומות;

      (5)   השתמש בכל מרמה, ערמה או תחבולה, או הרשה להשתמש בהן;

      (6)   הציג מסמך כוזב למשלם ההכנסה לצורך מניעת ניכוי מס במקור או הפחתתו.

      • אדם שפתח עסק או החל לעסוק במשלח-יד, ולא הודיע על כך במועד לפקיד השומה ואף לא הגיש במועד את הדו"ח השנתי הראשון שהיה עליו להגיש לאחר האירועים האמורים, דינומאסר שלוש שנים או קנס כאמור בסעיף 61(א)(3) לחוק העונשין, ופי אחד וחצי מסכום המס שנתחייב בו.
      • אדם שהעביר את נכסיו לאחר בלא שהעביר את השליטה בהם, מתוך כוונה למנוע גביית מס שהיה חייב בו או שהוא עתיד להתחייב בו לגבי תקופה שקדמה להעברה או בשנת ההעברה או לגבי סוג הכנסה שהפקתה התחילה אך נמשכת מספר שנים, ובמעביר שהוא חבר-בני-אדם – מי שהביא להעברה כאמור, דינומאסר שנתיים או קנס כאמור בסעיף 61(א)(3) לחוק העונשין.
      • חילק אדם מנכסי חברה בין חבריה מתוך כוונה למנוע גביית מס שהחברה חייבת בו או שהיא עתידה להתחייב בו לגבי תקופה שקדמה להעברה או בשנת ההעברה או לגבי סוג הכנסה שהפקתה התחילה אך נמשכת מספר שנים, דינומאסר שנתיים או קנס כאמור בסעיף 61(א)(3) לחוק העונשין, ובלבד שלא יעלה סכום הקנס על סכום החוב.
      • אדם אשר ללא הצדק סביר ערך דו"ח לא נכון, מתוך שהשמיט הכנסה כלשהי שעליה הוא נדרש לפי הפקודה למסור דו"ח, או מתוך שרשם אותה בחסר, או אדם שמסר ידיעות לא נכונות בנוגע לכל עניין או דבר המשפיעים על חיובו במס או על חיובו של אדם אחר או של שותפות, דינומאסר שנתיים או קנס כאמור בסעיף 61(א)(3) לחוק העונשין וסכום החסר בהכנסה שנקבעה מחמת אותם דו"ח או ידיעות לא נכונים או שעלולה היתה להיקבע, אילו נתקבלו הדו"ח או הידיעות כנכונים, או שני הענשים כאחד. הטוען כי היה לו הצדק סביר – עליו הראיה.

      עבירות מס – אנשים נורמטיביים הופכים לעבריינים פליליים

      "עברייני מס הם בדרך כלל אנשים נורמטיביים שתורמים מאוד לחברה" – אומרת השופטת ברלינר, ומוסיפה: "קשה נורא לשלוח אדם נורמטיבי למאסר.

      אני מדמיינת לעצמי את המפגש הראשון עם הליזול. אני לא יודעת איך הייתי עומדת בזה… לכן יש קושי אינהרנטי בענישה משמעותית. כואב מאוד להעניש". עם זאת, ולמרות הקושי שבדבר, ברלינר עומדת על כך שאין מנוס מענישה מחמירה על עבירות מס: "צריך לעשות זאת ללא רחמים אם אנחנו רוצים להילחם בעבירות מס ובהון השחור. כסף שמוברח ממס מוצא עצמו בצינורות של הלבנת הון".

      הנה כי כן, בסופו של דבר יחסו של בית המשפט לעברייני המס חמור ביותר. למרות שמדובר באנשים נורמטיביים ויצרנים אשר תורמים לחברה, החוק נלחם בהם בצורה נחרצת והענישה על עבירות המס מחמירה ביותר.

      *המופיע באתר הסתבכת בפלילים LawOnTheWeb אינו מחליף ייעוץ במשרד עורכי דין, ואינו מתיימר להיות מדויק, מעודכן או מקיף. העושה שימוש באתר עושה זאת באחריותו הבלעדית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8044023 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף