LawOnTheWeb_MainPic הסתבכת בפלילים
LawOnTheWeb_MainPic הסתבכת בפלילים
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-8044023

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    הסתבכת בעבירת סמים קלים? כך תפעל

    אתה בן אדם מוצלח, יש לך אישה וילדים מקסימים ואתה מנהל קריירה ראויה, אך מידי פעם אתה חוטא בעישון סמים קלים. ערב אחד המזל לא שפר עלייך, ושוטרים תפסו אותך. 

    הסתבכת בעבירת סמים קלים? כך תפעל

    נחקרת ועכשיו אתה עומד בפני כתב אישום שמייחס לך עבירה פלילית שעלולה גם לגדוע את הקריירה שלך. מה עושים?

    עו"ד ארז אבוהב

    מרבית הנאשמים שנתקלו לראשונה בחייהם בכתב אישום במיוחד בעבירות סמים קלות ממהרים ל״הסתפק״ בענישה צופה פני עתיד דהיינו, מאסר על תנאי וקנס. מה שהם לא יודעים שיכולה להיות אפשרות טובה שהם עומדים ב'תנאי הלכת תמר כתב' ויכולים שסיים את ההליך ללא הרשעה כלל!

    תוכן עניינים

    בע״פ האמור (2083/96) נקבעו קריטריונים לאי הרשעה בדין. שני תנאים מצטברים נקבעו על מנת להביא להימנעות מהרשעה אפשרית: על ההרשעה לפגוע פגיעה חמורה בשיקום הנאשם והשני שסוג העבירה מאפשר לוותר בנסיבות המקרה המסוים על ההרשעה מבלי לפגוע באופן מהותי בשיקולי הענישה האחרים.

    יש לציין כי השופט לוין מנה שיקולים נוספים כגון: האם מדובר בעבירה ראשונה או יחידה של הנאשם, מהי חומרת העבירה והנסיבות שבהן בוצעה, מעמדו ותפקידו של הנאשם, מידת הפגיעה של העבירה באחרים, יחסו של הנאשם לעבירה , הבעת חרטה וכד.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      למה חשוב להילחם כדי שההליך הפלילי יסתיים ללא הרשעה?

      משום שאתה בן אדם נורמאטיבי שסך הכל נתפס מעשן "סם קל", יש ורצוי לנקוט באסטרטגיות שונות וחלופיות, אשר תוכלנה דווקא לחלץ אותך מסכנת הרישום הפלילי, מבלי לנהל הליך משפטי ארוך ומסוכן. כדלקמן:

      ↵ סגירת תיק בהסדר: החוק מקנה כיום לתובע סמכות לסגור תיק בהסדר עם אדם שעתיד להיות מוגש נגדו כתב אישום בעבירות קלות (כמו שימוש בסמים קלים), שאין לו עבר פלילי בחמש השנים שקדמו לאירוע. במסגרת סגירת התיק, התובע רשאי להעמיד תנאים לנאשם, כגון: ביצוע של שעות התנדבות, תשלום קנס, ועוד.

      ↵ שימוע: שימוע נועד לאפשר למי שעתיד להיות מואשם בפלילים, לשטוח את טענותיו בפני תובע ולשכנעו להימנע מהגשת כתב האישום או לשנותו. כיום, נעשה שימוש בסמכות הזו גם בעבירות של שימוש בסמים קלים, אף אם כבר הוגש כתב אישום. שימוע יכול להיעשות בעל פה או בכתב. כך שאחת הדרכים להימנע מהרשעה פלילית, היא לפנות לתובע ולשכנעו כי בנסיבות העניין, עדיף יהיה לבטל את ההליך הפלילי.

      ↵ בקשה לעיכוב הליכים: ניתן לפנות ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה לעכב את ההליך הפלילי. המשמעות של עיכוב ההליך הפלילי היא כי ההליך לא יחודש, אלא אם תתגלינה נסיבות חדשות או תחלוף תקופת ההתיישנות.

      בדומה לאפשרות לסגור תיק בהסדר, גם עיכוב הליכים יכול להיעשות בתנאים שייקבעו (כמו התחייבות לא לעבור עבירה). היועמ"ש עושה שימוש לעיתים בסמכות (אך לא תמיד) זו במקרים שמדובר בנאשם חיובי ללא עבר פלילי, שנתפס בביצוע עבירת סמים קלה.

      ↵ אי הרשעה: בין הדרכים להימנע מהרשעה ורישום פלילי, היא לשכנע את בית המשפט להפעיל את סמכותו שלא להרשיע נאשם, על אף שהוא ביצע את העבירה. המשמעות היא שהנאשם לא יורשע ובכך, לא ייוותר לו "רישום פלילי".

      על מנת לשכנע את בית המשפט שלא להרשיע נאשם בעבירה בכלל, ובעבירת סמים בפרט, יש להראות כי להרשעה תהיה השפעה ממשית על המשך הקריירה של הנאשם (כמו לדוגמא: הוא לא יוכל להמשיך בביצוע עבודה או תפקיד מסוים אותו הוא מבצע כעת).

      ↵ חנינה: לנשיא המדינה הסמכות להעניק חנינה בין אם לפני הגשת כתב אישום, ובין אם לאחר סיום ההליך הפלילי. חנינה אומנם ניתנת במשורה, אך לעיתים כדאי לנסות לבקשה, בהתקיימן של נסיבות מיוחדות.

      אל תמהר להודות, תנהל אסטרטגיה משפטית

      לכאורה, אם נתפסת בעבירה של שימוש בסמים קלים, הדרך הקלה והמהירה לסיים את ההליך הפלילי, היא להודות בעבירה, לקבל עונש קל, כמו "מאסר על תנאי" או קנס. אך ההודאה, וסיום ההליך המהיר, עשויים להותיר אותך עם רישום פלילי לשנים רבות מאוד, ולפגיעה אנושה בהמשך הקריירה וחייך האישיים. לכן, תהיה חכם, ותבחן את כל הדרכים האפשריות והחלופיות כדי להימנע מכך.

      מה ההשלכות של רישום פלילי במקרה של הרשעה

      אם הורשעת בעבירה של שימוש בסמים קלים, המשמעות היא שיירשם לך רישום פלילי. רישום פלילי יכול למנוע ממך לעבוד במוסדות ציבור, חברות, ואף מלהיבחר לכנסת. לכן, לרישום פלילי גם בעבירה של שימוש בסם קל, השלכות כבדות.

      דוגמאות להצלחה שלנו בסגירת תיקים ללא הרשעה

      – ח' היה סטודנט להנדסת חשמל בטכניון. בחור משכמו ומעלה, אשר שירת גם בצה"ל ביחידה קרבית. הוא נתפס ברחוב עם כמות מזערית של סם, בשעת ערב, בעת שעורר חשד אצל שוטרים שעברו במקום. לאור החשש שהרשעה בעבירה של סמים קלים תפגע בהמשך הקריירה שלו, הצלחנו לשכנע את בית המשפט לא להרשיע אותו בעבירה. בית המשפט הורה לו לבצע מספר שעות התנדבות בבית אבות, ובכך ד' המשיך בחייו ללא קלון.

      – א', היא אם לשני ילדים, מגיל צעיר סולקה מביתה, ובעצם גדלה ברחובות. למרות שהייתה מכורה בתקופה מסוימת לסמים, לא היה לה רישום פלילי. ביום אחד היא נעצרה יחד עם מכר, עם כמות יחסית גדולה של סמים, שהיו לשימושה.

      המדינה, הגישה נגדה כתב אישום רק אחרי 4 שנים, זאת כבר לאחר שהיא נגמלה מסמים, ילדה, והפכה להיות אישה עובדת ונורמאטיבית לחלוטין. הצלחנו לשכנע את היועמ"ש לעכב את ההליכים הפליליים בעניינה, והיא נותרה ללא הרשעה.

      *המופיע באתר הסתבכת בפלילים LawOnTheWeb אינו מחליף ייעוץ במשרד עורכי דין, ואינו מתיימר להיות מדויק, מעודכן או מקיף. העושה שימוש באתר עושה זאת באחריותו הבלעדית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8044023 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף