LawOnTheWeb_MainPic הסתבכת בפלילים
LawOnTheWeb_MainPic הסתבכת בפלילים
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-8044023

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    שחרור ממעצר ללא תסקיר – כיצד?

    לא מעט פעמים, עורכי דין מצליחים לשחרר עצור אף ללא תסקיר. מהו בעצם תסקיר? כיצד ניתן לשחרר ממעצר ללא תסקיר? מה הם התנאים המגבילים? על כך במאמר שלפניכם.

    שחרור ממעצר ללא תסקיר – כיצד?

    תוכן עניינים

    תסקיר שירות מבחן – מהו

    תסקיר שירות מבחן נועד על מנת לבדוק את מסוכנותו של החשוד/הנאשם ולקבוע האם ניתן לשחרר אותו. התסקיר מבוצע על ידי עובד/ת סוציאלי/ת מטעם המדינה, ותפקידו להמליץ לבית המשפט האם ניתן לשחרר את החשוד/הנאשם ממעצר בתנאים מגבילים.

    התסקיר בעצם בונה פרופיל של החשוד או הנאשם. הוא בוחן את האופי שלו, את העבר הפלילי שלו ואת המסוכנות שלו. בין השאר, נבחנות מידת שיתוף הפעולה של הנסקר ומידת כנות החרטה שלו על העבירה שביצע.

    אסור לעצור אדם אם ישנה חלופה אחרת

    על פי החוק, אסור לעצור אדם אם ישנה חלופה אחרת אשר תמנע את מסוכנותו מחד, אך תפגע בחירותו במידה פחותה מאידך.

    כך כותב החוק בסעיף 13(ב) לחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – מעצרים):

    "שופט לא יצווה על מעצר… אם ניתן להשיג את מטרת המעצר בדרך של קביעת ערובה ותנאי ערובה, שפגיעתם בחירותו של החשוד פחותה"

    משום כך, אם תסקיר שירות המבחן מגיע למסקנה כי החשוד אינו מסוכן לציבור וכי, למשל, ניתן לשחררו למעצר בית, בית המשפט בדרך כלל יורה על כך. אמנם תסקיר שירות המבחן אינו מחייב את בית המשפט, אך על פי רוב בית המשפט פוסק על פיו.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      ניתן לשחרר עצור גם ללא תסקיר

      מטבע הדברים, עריכת תסקיר מבחן עשויה לארוך כמה ימים ואף כמה שבועות. מה קורה בזמן הזה? האם החשוד יישאר במעצר עד לסיום עריכת התסקיר?

      הדילמה פה ברורה: מצד אחד, עד שלא יתברר בתסקיר כי החשוד אינו מסוכן וכי אין חשש שהוא יפגע בחקירה, ישנו צורך ברור למנוע את שחרורו. מצד שני, אם יקבע התסקיר כי החשוד אינו מסוכן וכי ניתן לשחררו למעצר בית, אזי יתברר שהוא שהה במעצר מבלי שהיה צורך בכך.

      מאחורי דילמה זו עומדים שיקולים משפטיים מנוגדים. מצד אחד, זכות החירות וחזקת החפות תומכות בשחרורו של החשוד, ומצד שני הדאגה לשלום הציבור ולמיצוי החקירה תומכת במעצר החשוד.

      כיצד מכריע בית המשפט בשאלה זו? על פי מידת המסוכנות שהוא מייחס לחשוד. אם בית המשפט רואה את החשוד כמסוכן, הוא ייטה להורות על מעצרו עד להשלמת התסקיר. אולם אם בית המשפט סבור כי אין סכנה של ממש בשחרור החשוד, הוא ייטה לאפשר את שחרורו למעצר בית [עם או בלי איזוק אלקטרוני], ובמקביל יורה לבצע תסקיר שירות מבחן.

      דוגמה מהפסיקה לשחרורו של נאשם ללא תסקיר

      בפס"ד מדינת ישראל נ' ארנון ארז (14630-07-12), נידון מעצרו של אדם אשר נתפס סוחר בסמים. התביעה ביקשה מבית המשפט לעצור את הנאשם עד תום ההליכים, ועל זה נסוב פסק הדין.

      בפסק הדין, דן השופט בשאלת מעצרו של הנאשם מכמה צדדים. מחד, הוא מזכיר, קיימת עילת מעצר וכן חזקת מסוכנות לאור העובדה שמדובר בעבירת סמים. מאידך, מציין השופט, לנאשם אין הרשעות קודמות [למעט הרשעה אחת ספציפית]. זאת ועוד, הוא מוסיף, העובדה כי הנאשם כבר הוחזק זמן מה במעצר מהווה גורם מרתיע עבורו, אשר ימנע ממנו לבצע שוב את העבירה.

      סופו של דבר: השופט משחרר את הנאשם למעצר בית בבית הוריו, תוך נטילת ערבות מארבעה אנשים אשר יחתמו על כך ויערבו סך 10,000 ₪ כל אחד. בנוסף, הוא מטיל על הנאשם ערבות עצמית בסך 10,000 ₪ והפקדה של 75,000 ₪ בקופת בית המשפט.

      *המופיע באתר הסתבכת בפלילים LawOnTheWeb אינו מחליף ייעוץ במשרד עורכי דין, ואינו מתיימר להיות מדויק, מעודכן או מקיף. העושה שימוש באתר עושה זאת באחריותו הבלעדית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8044023 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף