LawOnTheWeb_MainPic הסתבכת בפלילים
LawOnTheWeb_MainPic הסתבכת בפלילים
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-8044023

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    התעללות בילדים – תופעה שקטה ומכוערת

    התעללות בילדים – תופעה שקטה ומכוערת

    הקדמה

    התעללות בילדים הינה תופעה שכיחה בישראל ובעולם בכלל. לתופעת האלימות במשפחה בכלל ולהתעללות בילדים בפרט, הסברים רבים מתוך הפסיכולוגיה, הסוציולוגיה ואפילו הביולוגיה.

    הסברים אלה, כמובן, אינם משמשים כתירוץ להתיר התעללות בילדים, ויש להלחם בתופעה בחירוף נפש. על מנת להבין מעט מהי התעללות בילדים ואלימות במשפחה, נסביר בקצרה מהם סוגי ההתעללויות, כיצד נזהה אותן וכיצד ניתן באמצעים חוקיים לטפל בבעיה קשה זו. החוק הרלוונטי להתעללות בילדים הוא החוק למניעת אלימות במשפחה.מה כוללת התעללות בילדים?התעללות בילדים ניתן לחלק למספר קטגוריות:

    1. התעללות פיסית – התעללות פיסית עלולה להיות מצד ההורים, האחים, קרובי משפחה אחרים, שכנים, חברים של בני המשפחה, חברים של הילד או הילד או זרים מוחלטים. עם זאת, התעללות פיסית בתוך המשפחה נחשבת לרוב לחמורה יותר, מאחר והמשפחה היא הגוף שאמור, על פי הטבע ועל פי החוק, לתמוך בילד, רגשית וכלכלית וכאשר בתוך התא המשפחתי הילד אינו חש בטוח וסובל מהתעללות, הוא נותר כמעט ללא מסגרת רגשית וכלכלית תומכת.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      התעללות פיסית עלולה לכלול – הכאה בידיים, השלכת חפצים קהים או חדים, כליאה, הרעבה, יריקות, בעיטות, "ענישה" פיסית כגון העמדה או הושבה בתנוחות לא נוחות ועוד.

      1. התעללות נפשית – התעללות נפשית, בשונה מהתעללות פיסית, היא לרוב חמקמקה יותר מאחר וסממניה הפיסיים לרוב נעלמים מן העין. התעללות נפשית כוללת השפלה, דיכוי, חשיפת הילד או הילדה למידע פוגע ועוד.

      על אף שלהתעללות נפשית ישנו לעיתים ביטוי פיסי אצל הקורבן, כגון הפרעות אכילה, דיכאון, הרטבות במיטה ועוד, תופעות אלה קשות יחסית לגילוי ובמיוחד קשה לקשר ביניהן לבין התעללות נפשית המתרחשת בבית. אלימות במשפחה, אם כן, איננה רק אלימות פיסית, אלא גם נפשית, כאשר לרוב ישנו קשר בין מצב גופני ירוד לבין התעללות נפשית.

      1. התעללות מינית – התעללות מינית היא אולי הסוג החמור ביותר של אלימות במשפחה והתעללות בילדים. התעללות מינית היא פעמים רבות זרז להתנהגויות הרסניות, מנטילת סמים ועד התאבדות. התעללות מינית בילדים אף ידועה ככזאת העלולה לעורר אצל הקורבן מחלות נפש. התופעה המכונה "פיצול אישיות" למשל, ידועה כתופעה הנגרמת כתוצאה מהתעללות מינית.

      התעללות מינית כוללת אונס, מעשים מגונים, מעשי סדום, רמיזות מיניות ועוד. כאשר ההתעללות המינית מתרחשת במשפחה, הפגיעה בקורבן היא לרוב קשה יותר מאשר אם התוקף אינו חלק מהמשפחה, מסיבה דומה לזו שהתעללות פיסית בתוך המשפחה חמורה מהתעללות על ידי תוקף חיצוני.כיצד נזהה התעללות בילדים?על מנת לזהות התעללות בילדים ואלימות במשפחה, נשים לב לתופעות הבאות:

      1. תלונות מצד הילד/ה, גם אם אינן מפורשות, על אלימות במשפחה.
      1. התנהגות שקטה של הילד או הילדה שאינה אופיינית לו או לה, או לחלופין התנהגות אגרסיבית שאינה אופיינית.
      1. חבורות או שברים על גוף הילד/ה, שלא ניתן להסבירן בהסברים פשוטים כגון נפילה או נפילה תוך כדי משחק, ריב עם ילד אחר, מחלה.
      1. פחד לחזור הביתה מהגן או מבית הספר, פחד לצאת מהבית, בריחה מהבית.
      1. נדודי שינה, הרטבות במיטה, כאבי ראש, תלונות על כאבים פיסיים, כאבי בטן, הפרעות אכילה, חרדה, דיכאון.
      1. שימוש בסמים, התנהגות מינית מתירנית, ניסיונות התאבדות.

      מהו החוק המגן על ילדים?

      החוק למניעת אלימות במשפחה הוא החוק העיקרי שנועד להתמודד עם אלימות במשפחה ועם התעללות בילדים. החוק למניעת אלימות במשפחה מאפשר להוציא כנגד המתעלל צו הגנה, כאמור בסעיף 2 להחוק למניעת אלימות במשפחה.

      צו הגנה על פי החוק למניעת אלימות במשפחה, פירושו צו האוסר על אדם להיכנס לדירה בה מתגורר בן משפחתו או להימצא במרחק מסוים ממקום מגוריו, איסור על הטרדת קרוב המשפחה.

      על פי החוק למניעת הטרדה מאיימת, ניתן אף להוציא לקרוב משפחה צו הרחקה מבן המשפחה עצמו. במקרה של קטין, יש להודיע על פי החוק למניעת אלימות במשפחה על הוצאת צו הגנה למערך השירות הסוציאלי.

      על פי החוק למניעת אלימות במשפחה, מי שהוצא כנגדו צו הגנה, לא יישא נשק.לסיכום, אלימות במשפחה מתבטאת בשלושה סוגי אלימות- פיסית ו/או נפשית ו/או מינית. רמזים להתעללות במשפחה ניתן לזהות על ידי בחינת התנהגות הילד/ה, סימנים של אלימות, שינויים בהתנהגות, התנהגות הרסנית ועוד. במקרה של התעללות בילדים, ניתן להוציא, על פיאלימות במשפחה, צו הגנה.

      *המופיע באתר הסתבכת בפלילים LawOnTheWeb אינו מחליף ייעוץ במשרד עורכי דין, ואינו מתיימר להיות מדויק, מעודכן או מקיף. העושה שימוש באתר עושה זאת באחריותו הבלעדית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8044023 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף