LawOnTheWeb_MainPic הסתבכת בפלילים
LawOnTheWeb_MainPic הסתבכת בפלילים
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-8044023

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    השתמש בקנאביס לצריכתו העצמי וירצה כ- 4 חודשי מאסר

    החייל, אשר שירת כנהג משא כבד בשירות סדיר, השתמש במהלך שהותו בבסיס בקנאביס באמצעות 'באנג' וזאת בשתי הזדמנויות שונות. לצד זאת, צרך החייל קנאביס עשרות פעמים בנסיבות אזרחיות בעת שהיה בחופשה מהצבא.

    החייל הודה במיוחס לו וקיווה כי בית הדין הצבאי אשר דן בעניינו ייתן משקל ממשי לעברו הנקי, שירותו כחייל מועיל וחיובי ולכך שבחר ליטול אחריות על מעשיו. חרף זאת, בית הדין החליט להטיל עליו עונש מכביד של קרוב ל- 4 חודשי מאסר בפועל.

    תוכן עניינים

    הנאשם צרך קנאביס כדבר שבשגרה חרף האיסור החל על חיילים לעשות זאת

    מערכת הדין הפלילי הצבאית נבדלת ממערכת השיפוט הפלילית האזרחית במגוון רכיבים, אולם הפער הבולט ביותר בא לידי ביטוי ביחס לעבירות שימוש עצמי בקנאביס. בעוד שהאכיפה כלפי אזרחים העושים שימוש בקנאביס מסתכמת בדרך כלל בהטלת קנס מנהלי וללא הליך פלילי, נוקט הצבא יד קשה כלפי עבירות סמים בצבא, מדיניות שלה שותפים גם בתי הדין הצבאיים.

    הנחיות התביעה הצבאית מורות לנקוט בדרך כלל בהליך פלילי כלפי חייליים העושים שימוש בסמים כאשר השימוש אינו חד פעמי. זאת מתוך כוונה לבער את נגע הסמים הפושה בקרב משרתי הצבא, ובשל החשש כי תפוצתם של סמים בקרב החיילים תהיה בעלת השפעה ישירה על כשירות החיילים ויכולתם לבצע את משימותיהם.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מדיניות זו באה לידי ביטוי גם בתיק זה, שבמסגרתו הועמד הנאשם לדין בגין שימוש בסמים במהלך שהותו ביחידה פעמיים בודדות, כאשר חלקו הארי של השימוש נעשה בעת שהותו בחופשה מהשירות, קרי בנסיבות אזרחיות.

      כתב האישום ייחס לנאשם עשרות שימושים על פני פרק זמן של מספר חודשים, כאשר חלק מהשימושים נעשו באופן יומיומי. הנאשם הודה באישומים במסגרת הסדר בין הצדדים אשר לא כלל הסכמות לעניין העונש, והצדדים להליך טענו באופן חופשי, כאשר בעת מועד הטיעונים לעונש עמד לעיני הצדדים תסקיר אודות הנאשם.

      השימוש בסם על ידי מי ששירת כנהג גילם בתוכו סכנה מוגברת

      במסגרת הטיעונים לעונש, טענה התביעה כי עבירת השימוש בסם, כאשר היא מבוצעת על ידי חיילים, דורשת הטלת עונש מרתיע. לשיטת התביעה, ענישה מכבידה בתיק זה, כמו בתיקים דומים, תהווה אמצעי מרתיע כלפי כלל משרתי הצבא מלעשות שימוש סם מסוכן, ותמנע את הסכנה לכשירות המבצעית של הצבא כתוצאה מתפוצת סמים בקרב משרתיו.

      ההגנה מצדה ציינה לטובה את נתוניו החיוביים של החייל, את העובדה כי רק שניים מתוך עשרות השימושים שעשה הנאשם נעשו בעת שהותו בבסיס צבאי, כאשר גם אירועים אלו לא בוצעו בשעה שהחייל היה בכוננות או בפעילות מבצעית. כמו כן, צוין הליך שיקומי בו נטל הנאשם חלק כפי שהשתקף מהתסקיר שהוכן בעניינו.

      במסגרת גזר הדין, עמד בית המשפט על נסיבותיו המקלות של הנאשם, על שירותו התורם והחיובי ועל התמונה השיקומית שעלתה מן התסקיר. עם זאת, מצא בית הדין לנכון להעניק משקל רב להיקף השימושים והעובדה כי חלק מהמקרים בוצע בבסיס.

      לצד זאת, ציין בית הדין כי במעשיו של הנאשם גלומה חומרה ממשית הנובעת מן העובדה שהנאשם תפקד כנהג רכב כבד, וזאת לאור הסיכון הפוטנציאלי למשתמשי הדרך. לבסוף גזר עליו בית הדין את העונשים הבאים:

      • 110 ימי מאסר בפועל.
      • מאסר על תנאי.
      • 10 חודשי פסילת רישיון נהיגה.
      • הורדה לדרגת טוראי.

      מערכת השיפוט הצבאית נוקטת בענישה מחמירה כלפי חיילים העושים שימוש בקנאביס בתדירות גבוהה

      במקרים בהם עושה חייל שימוש חד פעמי בקנאביס במהלך תקופת שירותו, עשויים בתי הדין, כמו גם התביעה הצבאית, להקל עמו ובמקרים מסוימים אף להימנע מהעמדתו לדין.

      מנגד, כאשר מדובר במי שעושה שימוש תדיר בסמים במהלך שירותו, בין אם בין כתלי הבסיס ובין אם בנסיבות אזרחיות, אזי צפוי לו עונש מחמיר שירתיע אותו ואת יתר משרתי הצבא מצריכת סמים באופן אשר עשוי לפגום בכשירות הצבא.

      לקריאת פסק הדין המלא ראו דרום (מחוזי) 360/21 התובע הצבאי נ' וולסקו

       

      *המופיע באתר הסתבכת בפלילים LawOnTheWeb אינו מחליף ייעוץ במשרד עורכי דין, ואינו מתיימר להיות מדויק, מעודכן או מקיף. העושה שימוש באתר עושה זאת באחריותו הבלעדית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8044023 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף