LawOnTheWeb_MainPic הסתבכת בפלילים
LawOnTheWeb_MainPic הסתבכת בפלילים
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-8044023

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    מהי העלמת מס אסורה על פי חוק

    המדינה מוציאה לפועל את תוכניותיה ומממנת את מכלול השירותים לאזרח הכוללים שיטור, רווחה, בריאות וכיוצא באלה, על ידי כספים שחלקם הגדול מגיע לידיה על ידי גביית מיסים. מנגנוני המיסוי העיקריים אותם מפעילה המדינה הם מס ערך מוסף, מס הכנסה, המכס ומיסוי המקרקעין.

    תשלומם של מיסים אלו אינו וולונטרי, אלא כזה המוגדר חובה שאי עמידה בה מהווה עבירה פלילית. הימנעות מדיווח על הכנסות או מסירת דיווחים כוזבים לרשויות המס, עשויות לגרור קנסות כבדים ובמקרים מסוימים אף הגשת כתב אישום שבסופו עשוי בית המשפט לגזור עונשי מאסר מאחורי סורג ובריח.

    תוכן עניינים

    מהי העלמת מס?

    הביטוי העלמת מס מתייחס למצב שבו אדם או ארגון חומקים מחובת תשלום המס המלא המוטל עליהם. גובה המס בו חייב כל אדם לפי הכנסותיו או פעילותו הכספית, נקבע על ידי רשויות המס בהתאם להכנסות עליהם דיווח במסגרת שומת מס המונפקת על ידן.

    גורם החב בדיווח עשוי להיות חברה עסקית, בית עסק, בעל מקצוע ואפילו אדם המשכיר את דירתו או מוכר אותה. כאשר אדם החייב במס מוסר לרשויות המס דיווח שאינו מלא או נמנע ממסירת דיווח כליל, הוא גורם במעשיו לכך שהשומה שתוטל עליו לא תכלול את הכנסתו האמיתית אלא סכום הפחות מכך.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מהם המיסים שחובה לשלם אותם?

      חובות תשלום המס חלות על כל אדם או תאגיד במדינת ישראל בהתאם למאפייניו העסקיים ומאפייני הכנסותיו, וניתן לחלק אותן למספר קטגוריות:

      • מס על הכנסה – מס המוטל על מגוון רחב של הכנסות כגון שכר עבודה, רווחי השקעות, כספים שמקורם בהשכרת דירה או מכירה של דירה ורווחי ריבית.
      • מס מוסף – מרבית העסקים ובעלי המקצוע מחויבים להוסיף סכום בשיעור מסוים למוצרים המשווקים על ידם, כאשר סכום זה מועבר מידי בעל העסק הגובה אותו אל קופת המדינה. המיסים הנפוצים ביותר מסוג זה הם מע"מ, מס הקניה על רכב חדש ומס הבלו על הדלק.
      • מיסי מקרקעין – כאשר אדם מוכר או קונה נכס מקרקעין, חלים על העסקה מס רכישה המוטל כעל הרוכש ומס שבח המוטל על המוכר.
      • מכס – מס המוטל על ייבוא סחורות מחוץ לארץ אל שטח המדינה. מס זה מוטל על ידי גורמי המכס המצויים במעברי הסחורות האוויריים והיבשתיים.

      מהן עבירות המס הנפוצות ביותר?

      עבירת העלמת מס נפוצה במיוחד הינה דיווח כוזב אודות היקף ההכנסה שקיבל לידיו העסק בפועל. עבירה נוספת היא דיווח כוזב למע"מ על סכום המע"מ ששולם על ידי בית העסק – סכום הניתן לקיזוז כנגד החבות של אותו עסק בתשלום מע"מ שגבה במסגרת עסקאותיו והעברתו למדינה.

      קיזוז המע"מ באופן עברייני נעשה על ידי הנפקת חשבוניות פיקטיביות אודות שירותים שרכש העסק, כך שהמע"מ שהגיע לכיסו אותו צירף למוצר או השירות שמכר, מקוזז על ידי המע"מ ששולם על ידו לכאורה במסגרת החשבונית הפיקטיבית.

      מה צפוי למי שמבצע עבירות של העלמת מס?

      רשויות המס מתייחסות בחומרה רבה לעבירות של העלמת מס ומסירת דיווחים כוזבים אודות הכנסות וניכויי מע"מ, והן מפעילות יחידות העוסקות בביצוע פעולות חקירה מתקדמות לטובת איתור העלמות מס, מעשי הונאה, דיווחים כוזבים, ושימוש בחשבוניות פיקטיביות לצורך ניכוי מע"מ.

      כאשר מצטברות ראיות כנגד אדם או חברה המצביעות על ביצוע עבירות מס, עשויה המדינה לאפשר למבצע העבירה לשלם כופר כנגד עבירותיו ובכך להימנע מכתב אישום. כאשר מדובר בעבירות מס בהיקפים גדולים, צפויה המדינה להגיש כנגד מבצעי העבירות כתב אישום.

      מה העונש המוטל על עברייני מס?

      העונש המירבי בגין עבירה של העלמת מס שנעשתה במזיד הוא עד 7 שנות מאסר. בדומה לכך, גם אי תשלום מע"מ או הנפקת חשבוניות פיקטיביות לשם קבלת זיכוי מע"מ שלא כדין, הן עבירות שהעונש בגינן עשוי להגיע עד 7 שנות מאסר כאשר הן מבוצעות בנסיבות מחמירות. לצד עונשים אלו, בידי בתי המשפט האפשרות להטיל קנסות כבדים העולים עשרות מונים על היקף המס שהועלם.

      העלמת מס – עשויה להוביל לפגיעה בחירות ובקניין

      רשויות המס עושות מאמץ רב בהבאתם של מעלימי מס לדין, בשל החשיבות הרבה של תשלום המס להפעלת שירותי המדינה השונים. בתי המשפט גם הם רואים חשיבות בענישת עברייני מס, ונוהגים להטיל על עבריינים אלו עונשי מאסר בפועל לתקופות ממושכות. לצד זאת, אחד הכלים המרכזיים בהם עושה שימוש בית המשפט בעת גזירת דינם של מעלימי מס, הוא הטלת קנסות כבדים אשר הופכים את עבירות המס לנטולות כל כדאיות כלכלית.

      *המופיע באתר הסתבכת בפלילים LawOnTheWeb אינו מחליף ייעוץ במשרד עורכי דין, ואינו מתיימר להיות מדויק, מעודכן או מקיף. העושה שימוש באתר עושה זאת באחריותו הבלעדית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8044023 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף