LawOnTheWeb_MainPic הסתבכת בפלילים
LawOnTheWeb_MainPic הסתבכת בפלילים
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-8044023

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    אתה חשוד במתן שוחד – כיצד תפעל ומה צפוי לך

    עבירת שוחד חלה על הנותן כשם שהיא חלה על המקבל. החוק אוסר לתת שוחד לעובד ציבור בכדי לקדם אינטרסים שלך. למי בדיוק אסור לתת שוחד? מהו העונש על מתן שוחד? וכיצד ניתן להתגונן מפני האשמה במתן שוחד? על כך במאמר שלפניכם.

    אתה חשוד במתן שוחד - כיצד תפעל ומה צפוי לך

    תוכן עניינים

    איסור מתן שוחד

    "נותן שוחד לעובד הציבור כהגדרתו בסעיף 290(ב) בעד פעולה הקשורה בתפקידו, דינו – מאסר שבע שנים או קנס כאמור בסעיף 290(א)" (חוק העונשין, סעיף 291)

    מהו עובד ציבור? כך מגדיר זאת סעיף 290: "עובד הציבור" – לרבות עובד של תאגיד המספק שירות לציבור. משמעות הדבר היא כי איסור מתן שוחד חל לא רק על נתינת שוחד לנבחר ציבור או לפקיד במשרד ממשלתי, אלא גם על נתינת שוחד לעובד בתאגיד המספק שירות לציבור.

    המחשה טובה לכך ניתן למצוא בפסק דין ברק כהן נ' מדינת ישראל (דנ"פ 10987/07). בפסק דין זה קבע בית המשפט העליון כי גם מאבטח של משרד ממשלתי נחשב עובד ציבור לעניין עבירת שוחד. לאור זאת, אדם הנותן שוחד למאבטח בכדי שיקדם אותו בתור, למשל, עובר על עבירת מתן שוחד.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      דוגמה מהפסיקה: בית המשפט גזר על נותן שוחד מאסר בפועל

      בפסק דין שניתן בבית המשפט המחוזי בבאר שבע (60079-01-12), נידון מקרהו של מ' ע', קבלן בנין, אשר נאשם בעבירת מתן שוחד לראש המועצה האזורית 'מרחבים'. הנאשם, כך לפי כתב האישום, נתן שוחד לראש המועצה מתוך ציפייה כי ראש המועצה יפעל במסגרת תפקידו לקידום ענייניו של הנאשם ויסייע לו לזכות במכרזים ובכך לקבל עבודות של המועצה.

      בית המשפט הרשיע את הנאשם בעבירת מתן שוחד וגזר את עונשו ל-15 חודשי מאסר בפועל ו-6 חודשי מאסר על תנאי. בנוסף, גזר בית המשפט על הנאשם קנס בסך 40,000 ₪ או 100 ימי מאסר תמורתו.

      שיקולי הענישה של בית המשפט

      בפסק הדין הנ"ל ישנה התייחסות מעניינת של השופט אלון אינפלד לעונשו של הנאשם, ממנה נוכל ללמוד על שיקולי הענישה של בית המשפט.

      "ראשית, עומדת לזכות הנאשם הודאתו באשמה" – כותב השופט – "מדובר בהודיה כנה ואמתית שנמסרה מפי הנאשם הן בפני בית המשפט והן בפני שירות המבחן כמפורט בתסקיר. הודיה, המבטאת חרטה גדולה וקבלת אחריות על ביצוע המעשים. שנית, יובא לזכותו של הנאשם, עברו הנקי והיותו אדם אשר ניהל אורח חיים נורמטיבי עובר לביצוען של העבירות בתיק זה".

      יחד עם זאת, ולמרות קיומם של נימוקים נוספים להקל בעונשו של הנאשם, קובע השופט כי אין מנוס ממאסר בפועל: "סיכומו של דבר, ולאחר שנקבע, כי העונש הראוי בעבירות שוחד הוא מאסר לריצוי בפועל ועל אף החשש מפני ריצוי מאסר והשלכותיו במקרה דנן, האינטרס הציבורי מחייב השתת מאסר מוחשי בנסיבות המקרה. לפיכך, למרבה הצער, לא ניתן להיעתר להמלצת שירות המבחן ולבקשת הנאשם להטיל עליו עונש שאינו כרוך במאסר מאחורי סורג ובריח. נסיבות העניין מחייבות תגובה החמורה בהרבה מכך".

      מומלץ להיעזר בשירותי עורך דין פלילי מנוסה

      אם אתה חשוד או נאשם בעבירת מתן שוחד, כדאי לך להיעזר בשירותי עורך דין פלילי מנוסה. עבירת מתן שוחד היא עבירה פלילית חמורה, ומאד לא מומלץ להקל בה ראש.

      תפקידו של עורך הדין לסייע לך בשני מישורים: ראשית, עליו לשכנע את השופט כי נתת את הכסף או את טובת ההנאה בתור מתנה או הלוואה חבֵרית ולא למטרת שוחד, או לפחות לעורר בלבו של השופט ספק סביר שמא כך הדבר. שנית, במידה ובכל זאת תורשע, עליו לשכנע את השופט לפסוק לך את עונש המינימום ולא את עונש המקסימום.

      *המופיע באתר הסתבכת בפלילים LawOnTheWeb אינו מחליף ייעוץ במשרד עורכי דין, ואינו מתיימר להיות מדויק, מעודכן או מקיף. העושה שימוש באתר עושה זאת באחריותו הבלעדית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8044023 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף