LawOnTheWeb_MainPic הסתבכת בפלילים
LawOnTheWeb_MainPic הסתבכת בפלילים
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-8044023

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    מעצר בית- כמה זמן?

    מעצר בית- כמה זמן?

    תוכן עניינים

    סוגי מעצר

    מעצר ימיםלאחר שנפתחה חקירה ולפני הגשת כתב אישום כנגד החשוד, ישנו שלב שבו המשטרה חייבת לבצע פעולות חקירה מסוימות והיא מבקשת כי אותו חשוד יהיה במעצר ("מעצר ימים").

    בית המשפט לא יכול להאריך את המעצר אלא אם כן זה לצורכי חקירה. בית המשפט יכול להורות על מעצרו של חשוד שטרם הוגש נגדו כתב אישום אם התגבש נגדו חשד סביר שהחשוד ביצע את העבירה, מדובר בעבירת פשע או עוון, מתקיימת עילת מעצר, לא ניתן להשיג את מטרת המעצר בדרך שפגיעתה פחותה כגון מעצר בית. בית המשפט יכול להאריך את המעצר עד 15 ימים בכל פעם. סה"כ עד 30 ימים טרם הגשת כתב אישום.

    "מעצר גישור/מעצר ביניים" – זהו מעצר לצורך הגשת הצהרת תובע.

    "מעצר עד תום הליכים"- מעצר לאחר הגשת כתב אישום כנגד הנאשם.

    בד בבד עם הגשת כתב אישום מוגשת בקשה למעצר עד תום הליכים. החשוד הופך לנאשם. בית המשפט יבדוק את הבקשה ובדיון שיתקיים יבדוק את עילות המעצר, ראיות לכאורה להוכחת אשמתו של הנאשם, גם כאן בית המשפט יבדוק אפשרות חלופת מעצר, במידה וזו קיימת ישחררו.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      חלופת מעצר

      בחוק קיימת אופציה נוספת הנקראת" חלופת מעצר" וזאת בהתאם  לסעיף 13 (ב) לחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה –מעצרים ) התשנ"ו- 1996, הקובע אם ניתן להשיג את מטרות המעצר בדרך של שחרור בערובה (שחרור בערבות) או שחרור בתנאים מגבילים.

      מעצר בית מהווה חלופת מעצר במקום סורג ובריח, והיא פוגעת במידה פחותה יותר בחירותו של עצור. חלופות מעצר אלו הן בסמכויותיו של קצין משטרה או בית המשפט.

      תכליות מעצר בית הן לחקור את הנאשם (לבצע פעולות חקירה), למנוע שיבוש הליכי משפט כמו השפעה על עדים ו/ראיות, התחמקות מהתייצבות להמשך ההליך הפלילי או בריחה מהארץ. מעצר בית אינו חלק משלב הענישה, על כן אם יורשע ימי מעצר הבית לא יקוזזו מהעונש כפי שנהוג במתקני הכליאה.

      שחרור למעצר בית על די קצין ממונה משטרה

      קצין ממונה במשטרה יכול להורות על שחרורו של עצור בתחנת המשטרה מבלי להביאו להארכת מעצר בפני שופט.

      בנוסף, הקצין הממונה רשאי לשחרר את העצור בתנאים הבאים: ערבות; התחייבות עצמית להתייצב לחקירה ו/להליכים משפטיים;

      ערבות צד ג', איסור יציאה מן הארץ והפקדת הדרכון לתקופה שלא תעלה על 3 חודשים, איסור כניסה לאזור מסוים (שלא יעלה על 15 ימים); איסור להיפגש עם מישהו לתקופה שלא תעלה על -30 ימים; חובה להתייצב במשטרה במועדים שייקבע; איסור יציאה ממקום המגורים במשך כל שעות היממה או חלק ממנה לתקופה שלא תעלה על 5 ימים )ניתן לבקש מבית המשפט להאריך תקופה זו) ;חובת הודעה על כל שינוי במען המגורים ובמקום העבודה;

      השיקולים שבית המשפט בוחן לאישור מעצר בית

      בין השיקולים אותם בוחן בית המשפט הם: האם ניתן להשיג את תכלית המעצר גם ללא נוכחות החשוד/הנאשם בבית המעצר.

      סנגור פלילי מנוסה ישכנע בטיעוניו כי לא נדרשת נוכחותו של העצור. בנוסף, הסנגור ינמק מדוע העצור אינו מסוכן לציבור/ לאדם מסוים וכי לא יפעל לשיבוש הליכי החקירה.

      במרבית המקרים ישלח בית המשפט את העצור לשירות מבחן לקבלת תסקיר וזאת כדי לקבל המלצות האם ניתן להמיר את המעצר למעצר בית. בית המשפט אינו מחויב לקבל את המלצות שירות המבחן.

        פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        סוגי מעצר בית

        מעצר בית נחלק לשני סוגים עיקריים: מעצר בית מלא; מעצר בית חלקי;

        מעצר בית מלא –  מאפשר לעצור לשהות רק בבית שאושר (של החשוד או של המפקחים), תחת המפקחים והערבים שאושרו ותחת התנאים והמגבלות שהוגדרו. העצור יוכל לצאת מהבית רק לצורכי ההליך המשפטי לרבות דיונים בבית משפט, חקירות משטרתיות ופגישות עם עורך דינו. הפיקוח הוא 24/7.

        מעצר בית חלקי –  מעצר מסוג זה משתנה ממקרה למקרה ויכול לכלול יציאה לעבודה/התאווררות/צרכים רפואיים וכיו"ב.

        המעצר יכול להיות לילי ובכל מקרה במעצר כזה העצור חייב להיות תחת פיקוח של הערב.

        תנאי המעצר כוללים תנאי פיקוח קפדניים כגון: המקום צריך להיות מאושר, המפקחים/הערבים שאחראים לפקח על העצור הם  מפקחים שנבחנו ואושרו ע"י בית המשפט (ולפעמים גם על ידי שירות המבחן). לרוב המפקחים הם בני משפחה וחברים טובים וכן הלאה.

        לעיתים יכול בית המשפט להורות על חלופת מעצר במכון הגמילה ואז המפקחים הם מאושרים מטעם מכון הגמילה. המקפחים מתחייבים להודיע למשטרה על כל הפרה של תנאי מעצר הבית או ההגבלות שהוטלו עליו.

        איסורים והגבלות

        על העצור יכולות להיות מוטלות הגבלות כלשהן שנקבעו על ידי בית המשפט ובהן: איסור שיחות טלפוניות; איסור על שימוש באינטרנט; אירוח מבקרים וכיו"ב.

        במעצר חלקי לעומת מעצר מלא, העצור יכול לשבת בגינה או במרפסת, כל עוד אין הדבר כרוך בהפרת המגבלות המוטלות עליו.

        בית המשפט יכול להורות על הפקדת דרכון; צו עיכוב יציאה מהארץ; ואף לאסור עליו להשתמש בכל אמצעי התקשורת

        המאפשרים קשר עם הסביבה החיצונית. במקרים מסוימים יוחלט על אזיק אלקטרוני שיוצמד לרגלו של העצור, ובמקרה שהוא ייצא מתחום המוגדר למעצר, ויפר את תנאי המעצר, יתקבל דיווח במוקדי גורמי האכיפה.

        ערעור על החלטת בית המשפט

        בהתאם לסעיף 43 לחוק סדר הדין הפלילי ניתן לערער על תנאי מעצר הבית. כמו כן נזכור כי ניתן להגיש בקשה לעיון חוזר אם נשתנו הנסיבות או בחלוף זמן ניכר. בחלוף שלושה חודשים של מעצר בית ניתן להגיש בקשה ליציאה לעבודה אך יש להציג ערב במקום העבודה וערב שילווה את הנאשם למקום העבודה וחזרה ממנו באופן קבוע.

        כמה זמן יכול להימשך מעצר הבית?

        בחלק נכבד של המקרים, מעצר בית יכול להיות שבועות ואף חודשים והעצור עלול לגלות כי המשטרה אינה מקדמת את ענייניו אילו היה בבית מעצר.

        לפיכך, יש להיוועץ עם סנגור פלילי מנוסה על מנת להחליט אם לבקש מעצר בית (יש יתרונות וחסרונות). תפקידו של הסנגור הוא כמובן לשכנע את בית המשפט כי חלופת המעצר היא האלטרנטיבה הטובה ביותר (במידה וזה אכן כך), ובהתאם לנסיבות המקרה ינסה עורך הדין להביא לשחרור הנאשם ללא מעצר.

        *המופיע באתר הסתבכת בפלילים LawOnTheWeb אינו מחליף ייעוץ במשרד עורכי דין, ואינו מתיימר להיות מדויק, מעודכן או מקיף. העושה שימוש באתר עושה זאת באחריותו הבלעדית.

        לייעוץ ראשוני חייג 077-8044023 (זמינות 24 שעות)
        פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

          מידע חשוב נוסף