LawOnTheWeb_MainPic הסתבכת בפלילים
LawOnTheWeb_MainPic הסתבכת בפלילים
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-8044023

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    מה החוק קובע בנוגע לבעילה אסורה?

    המשפט הפלילי נועד במהותו לתחום את סך ההתנהגויות הנחשבות אנטי חברתיות שאותן יש להוקיע לצד הענשת מי שמבצע אותן על ידי מאסרו ופגיעה בקניינו. אחד המקרים הייחודיים של סימונה של התנהגות כאנטי חברתית הוא עבירת בעילה אסורה בהסכמה.

    בשונה מעבירות אינוס או מעשה מגונה, שהיסוד המרכזי בהם הוא היעדר ההסכמה של הקורבן, עבירת בעילה אסורה בהסכמה מטילה סנקציה פלילית על מי שלא כפה על הצד השני את יחסי המין. הרציונל העומד מאחורי איסור זה, נובע מהאפשרות כי הסכמת הצד השני היא פועל יוצא של מערכת יחסים בלתי שוויונית.

    תוכן עניינים

    מה משמעות המושג בעילה אסורה?

    על פי חוק העונשין, בעילה פירושה החדרת איבר גוף או חפץ לאיבר מינה של אישה. פעולה זו יכולה להיחשב לאונס כאשר הבעילה נעשית ללא הסכמה חופשית או כלפי קטינה מתחת לגיל 14 ללא קשר להסכמתה. העונש בשל עבירת אונס נע בין 16 ל- 20 שנות מאסר בהתאם לנסיבות ביצועו.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      לצד זאת, פעולת הבעילה אסורה גם כאשר היא אינה נופלת תחת הגדרות האונס, וזאת במידה שהיא נעשית בהסכמה במסגרת מערכת יחסים לא שוויונית. העבירה המתייחסת לבעילות מסוג זה קרויה בעילה אסורה בהסכמה והיא נחשבת לעבירה פחותה בחומרתה ביחס לעבירת האונס.

      לאילו מקרים מתייחסת עבירה של בעילה אסורה בהסכמה?

      חוק העונשין מונה מספר מצבים מוגדרים שבהם בעילה של אישה, אף שהיא בהסכמה מלאה מצדה, היא אסורה על פי החוק:

      • בעילת קטינה בגילאים 14-16 כאשר הבועל מבוגר מהקטינה בפער של יותר מ- 3 שנים ואינו נשוי לה.
      • בעילת קטינה בגילאים 16-18 תוך ניצול יחסי מרות, חינוך, השגחה או תלות.
      • בעילת אישה מגיל 16 ומעלה תוך הבטחת שווא לנישואין. ביחס לבגירה, הבטחת השווא תביא לגיבוש יסודות העבירה רק אם היא ניתנה על מי שנחזה לפנוי אף שהוא נשוי.
      • בעילת בגירה תוך ניצול יחסי מרות בעבודה או בשירות.

      מהן מערכות היחסים בהן קיום יחסי מין הוא דבר אסור על פי החוק?

      על פי הרציונל הטמון בעבירה של בעילה אסורה בהסכמה, קיים קושי בייחוס הסכמה מלאה ומודעת לקיום יחסי מין במסגרת מערכות יחסים בלתי שוויוניות. כך, כאשר מדובר בבגיר המנהל קשר מיני עם קטינה שגילה נמוך מ- 16 שטרם גיבשה זהות בוגרת ומחושבת, וכך גם במקרה של מערכת יחסים שמקורה ביחסי מרות או תלות.

      חוק העונשין קובע איסור על בעילה של קטינה מגיל 16 ומעלה על ידי מי שמשמש כמורה שלה, או כמטפל שלה דוגמת פסיכולוג, עובד סוציאלי או פסיכיאטר, ולמעט במקרה שבו הקשר הזוגי החל לפני הטיפול. כמו כן, קיים איסור על בעילה של נערה או בגירה עמה מצוי הבועל ביחסי כפיפות בעבודה או בשירות כגון צבא ומשטרה.

      מה העונש על עבירה של בעילה אסורה בהסכמה?

      כאשר הבעילה האסורה היא כלפי קטינה, על ידי מי שמבוגר ממנה ביותר מ- 3 שנים, אזי העונש שבאפשרות בית המשפט להטיל הוא עד 5 שנות מאסר. לעומת זאת, כאשר הבעילה האסורה היא כלפי בגירה, העונש המירבי הניתן להטלה על הבועל על פי חוק העונשין הוא 3 שנות מאסר.

      ככל שפער הגילאים בין הבועל לקטינה הוא פחות מ- 3 שנים, עומדת לבועל הגנה הפוטרת אותו מאחריות פלילית, ובלבד שמערכת היחסים המינית אינה מבוססת על ניצול מעמדו כלפי הקטינה. הוראה זו נועדה ליצוק ממד נורמטיבי במערכות יחסים בין קטינה למי שהוא עצמו קטין או בגיר הקרוב לגיל הקטינות.

      כיצד מתייחס בית המשפט לעבירות של בעילה אסורה בהסכמה?

      האופן שבו גוזר בית המשפט את דינו של אדם שנמצא אשם בביצוע של בעילה אסורה בהסכמה, מושפע מאוד מאי השוויוניות המאפיינת את מערכת היחסים ביניהם. כך למשל, עונשו של בגיר בן 18 שבעל קטינה בת 14 יהיה קל מזה של בגיר בן 40 אשר בעל קטינה בת 14. על בסיס אותו משקל, עונשו של מפקד זוטר שבעל חיילת בשירות חובה יהיה נמוך מעונשו של בעל דרגה בכירה שעשה כן.

      בעילה אסורה בהסכמה – האיסור שמונע ניצול

      עבירה של בעילה אסורה בהסכמה מהווה תמרור אזהרה בוהק כלפי מעסיקים, אנשי חינוך, מטפלים וכן כלפי בגירים החפצים בקיום מערכת יחסים מינית עם קטינות. העבירה מטילה סנקציה עונשית משמעותית על אלו המנצלים את מעמדם לצורך בעילה אסורה, כאשר חומרת העונש נגזרת בהתאם לטיבו של הניצול ופערי הכוחות בין הבועל ונפגעת העבירה.

      *המופיע באתר הסתבכת בפלילים LawOnTheWeb אינו מחליף ייעוץ במשרד עורכי דין, ואינו מתיימר להיות מדויק, מעודכן או מקיף. העושה שימוש באתר עושה זאת באחריותו הבלעדית.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8044023 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף